Chevrolet Malibu breekt door 10 miljoen-grens
Van luxe Chevelle tot eigen modelreeks
De geschiedenis van de Malibu, vernoemd naar een kustplaats in Californië, begint in 1964. De naam werd toen gebruikt voor het duurste uitrustingsniveau van de Chevelle, die in diverse carrosserievormen verkrijgbaar was, waaronder een cabriolet (foto 1). Pas bij de 4e generatie (foto 2), die in 1978 op de markt kwam, werd Malibu als eigen modelnaam gebruikt.
Die 4e generatie hield het vol tot 1983, toen Chevrolet besloot om de Malibu uit het gamma te schrappen. In 1997 keerde de Malibu terug (foto 3). Deze keer als voorwielaandrijver en alleen nog verkrijgbaar met viercilinder of V6. Het dertien-in-een- dozijnkoetswerk uit de jaren 90 maakt van deze generatie een nogal anonieme verschijning, wat ook gold voor de opvolger die in 2004 kwam - al was de Maxx (een 'vijfdeurssedan', foto 4) daarop een uitzondering, al dan niet om de juiste redenen...
Generatie 7 (2008-2012, foto 5) en 8 (de huidige Malibu, foto 6) zijn keurige sedans, maar Chevrolet zet met de 9e generatie (foto 7 en 8) eindelijk weer een auto neer met een meer uitgesproken ontwerp. De productie van de nieuwe Malibu is inmiddels begonnen in de Fairfax-fabriek van General Motors in Kansas City, in het laatste kwartaal van dit jaar komt-ie op de markt.