Cadillac'SUV is klaar

Cadillac SRX
Met deze foto is de Cadillac SRX een feit. De luxe GM-divisie heeft bovendien bevestigd dat de nieuwe crossover in het midden van 2003 als 2004-model op de markt zal komen.

Met deze foto is de Cadillac SRX een feit. De luxe GM-divisie heeft bovendien bevestigd dat de nieuwe crossover in het midden van 2003 als 2004-model op de markt zal komen.

De voorloper van de SRX, de Vizón concept car debuteerde in januari 2001 op de autotentoonstelling in Detroit. Later dat jaar reed AutoWeek er zelfs mee op Belle Isle, het circuit op een eiland onder de rook van Detroit (zie ons bericht van 24 januari). Cadillac kondigde dit jaar al de komst aan van de SRX, maar wachtte tot nu met het vrijgeven van de eerste officiële gegevens.
De SRX is gebouwd op hetzelfde platform als de CTS, de sedan die de Catera is opgevolgd. Hij is het derde model dat Cadillac uitbrengt van de Art & Science stylinggeneratie.
Naar keuze kan de nieuwe Caddy worden uitgerust met een 4,6-liter Northstar V8 of een 3,6-liter V6. Ook is er keuze uit achterwielaandrijving of 4WD.
De SRX, heeft de langste wielbasis in zijn klasse en dat moet uiteraard tot uiting komen in het interieur. Verder ligt het zwaartepunt van de auto laag, al is de SRX hoger dan de sedan. Dat is tegenwoordig weer een belangrijk verkoopargument na het omvallen van hoogpotige SUV's, maar het draagt ook daadwerkelijk bij tot een betere wegligging en een plezieriger rijgedrag.
De SRX is voorzien van Magnetic Ride Control, het schokdempersysteem, waarbij een computer 1000 keer per seconde de hardheid van de dempers regelt met behulp van een speciale vloeistof in de schokdemperhuizen. Dit systeem is voor het eerst toegepast op de 2003 50th Anniversary Chevrolet Corvette.
De SRX heeft een flexibel interieur - het nieuwe modewoord bij de GM-divisies - en kan met behulp van een derde zitrij zeven mensen vervoeren. De twee achterste rijen staan in zogenaamde theateropstelling, elk een stukje hoger dan de stoelen ervoor. Cadillac claimt nu al de meeste beenruimte voor de passagiers op de tweede rij in zijn klasse en ook dat de SRX het grootste zonnedak in zijn klasse heeft (mét elektrisch bediend zonnescherm).
De Cadillac SRX wordt gebouwd in een spiksplinternieuwe fabriek in Lansing, Michigan.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.