Cadillac valt aan met de ATS

Cadillac ATS
Cadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATS
Cadillac wil niet langer toezien hoe in Amerika de Europese, Japanse en Koreaanse merken er hun marktaandeel vandoor gaan. Het valt aan met deze ATS, die ook in Europa op de markt komt en auto's als de BMW 3-serie, Mercedes C-klasse en Audi A4 aanvalt.

We zijn beland in de week van de autoshow in Detroit. We trappen af met één van de grootste premières van die beurs. Deze ATS is de nieuwe compacte Cadillac. Die komt ook naar de Europese markt.

Met een beetje goede wil kun je de Cadillac ATS beschouwen als de opvolger van de BLS. Dat was niet veel meer of minder dan een omgemerkte Saab 9-3. Nu pakt Cadillac het serieuzer aan: de auto is een heel echt Cadillac-product – inclusief achterwielaandrijving. In Amerika komt hij deze zomer op de markt, wellicht volgt de eerste Europese export nog dit jaar.

Cadillac heeft vooral zijn best gedaan de auto licht van gewicht te houden. De lichtste uitvoering weegt 1.542 kilo. Verder is de nadruk gelegd op rijplezier. Daarvoor is de auto getest in het hol van de leeuw. Het was een veel geziene gast op de Nürburgring. De gewichtsverdeling in de auto is precies 50:50 en voor wie alleen achterwielaandrijving wat te veel van het goede is, is er ook 4WD.

Om de auto zo licht mogelijk te houden, heeft hij een aluminium motorkap en magnesium ophangpunten van de motor. Daarentegen bleek dat een gietijzeren differentieel een beter brandstofverbruik opleverde dan eentje van aluminium.

Het motorenaanbod bestaat in eerste instantie uit een 3,6-liter V6 met een vermogen van 323 pk en een 2,0-liter viercilinder turbo met een vermogen van 274 pk. Of die eerste ook naar Europa komt, is onzeker. Verder is er nog een 2,5-liter viercilinder met een vermogen van 203 pk - specificaties die ook niet bepaald Europees in de oren klinken. Verder zijn er geruchten over de komst van een dieselmotor, die is natuurlijk speciaal voor 'ons' bedoeld. De ATS is vormgegeven volgens het de 'Art & Science'-design. De wielbasis is 2,78 meter. De lengte is 4,64 meter, de hoogte 1,42 meter en de breedte is 1,81 meter.

Verder zijn de LED koplampen en verlichte deurhandles opvallende details. De grille sluit zich op een bepaalde snelheid af om de luchtweerstand te verminderen. Cadillac vertelt dat het interieur geheel op de bestuurder is gelicht. Als optie zijn er sportstoelen leverbaar. Ook is er in het interieur sfeerverlichting geplaatst en zijn er accenten van echt hout. De ATS wordt bediend met het CUE (Cadillac User Experience). Dat kan op wens van de gebruiker worden ingesteld van 'simple user' tot 'super user'. "In plaats van twintig knoppen, hebben wij er maar vier," zegt Cadillac.

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.