Cadillac Project GTP: hybride hypercar voor Le Mans

Gewoon met 5.5 V8

Cadillac Project GTP
Cadillac Project GTPCadillac Project GTPCadillac Project GTPCadillac Project GTPCadillac Project GTPCadillac Project GTPCadillac Project GTPCadillac Project GTPCadillac Project GTPCadillac Project GTPCadillac Project GTP

Cadillac trekt het doek van zijn Le Mans-hypercar: Project GTP. Vanaf volgend jaar wil het merk daarmee mee gaan dingen voor de titels in het IMSA Sportscar Championship en het World Endurance Championship, waaronder ook de 24 uur van Le Mans valt. Project GTP is een hybride, maar doet zijn Amerikaanse roots desondanks eer aan.

Onder de motorkap van de Project GTP ligt namelijk gewoon een dikke 5,5-liter V8. Die krachtbron is gekoppeld aan een hybride systeem, maar meer details geeft Cadillac niet prijs. Aangezien het maximale reglementaire vermogen in de LMdH-raceklasse 680 pk bedraagt, zal de Project GTP dat naar verwachting ook leveren. Cadillac bouwt het chassis overigens niet zelf, daarvoor is de bekende Italiaanse raceautobouwer Dallara verantwoordelijk. Wel is het hoekige, strakke design met de verticale koplampen en achterlichten onmiskenbaar Cadillac. Een ander opvallend element van de Project GTP is de doorzichtige staartvin.

Cadillac Project GTP

Cadillac Project GTP

Dit jaar zal Cadillac verder gaan met het testen van de Project GTP, zodat hij volgend jaar klaar is om te racen. De auto zal voor het eerst in actie komen tijdens de Rolex 24 op Daytona. Volgend jaar keert Cadillac na ruim 20 jaar ook weer terug naar Le Mans. De competitie zal niet mals zijn, want de Project GTP moet het onder meer gaan opnemen tegen de Peugeot 9x8 en de Toyota GR010 Hybrid. De ingrediënten voor een spannende strijd zijn in ieder geval aanwezig!

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.