Cadillac CTS-V klaar voor hotlaps op de Ring
Deze foto's zijn genomen bij de poort van het GM-testcentrum, gelegen aan de rand van de Nordschleife. Ook de vorige Cadillac CTS-V draaide hier z'n testprogramma af en dat heeft de rij-eigenschappen van de Amerikaanse powersedan zeker geen windeieren gelegd. Voor Cadillac is de CTS-V een prestige-auto, waarmee het merk wil laten zien waartoe het in staat is op het gebied van pure prestaties.
De vorige keer dat we de CTS-V spotten, reed-ie nog zwaar gecamoufleerd rond in de sneeuw. Vergeleken met de foto's uit maart zien we eerlijk gezegd maar weinig verschillen, maar het is duidelijk dat de V-versie een aanzienlijk gespierder uiterlijk heeft dan de burgermans-CTS. Een stationwagon is er van de huidige CTS niet en gaat ook niet komen; je kunt de vorige generatie CTS in de VS overigens nog wel als V aanschaffen, evenals de coupé, die ook bij ons nog leverbaar is.
Over gebrek aan vermogen hoefden we ons bij de CTS-V nooit zorgen te maken, en dat zullen we bij nieuwe ook niet hoeven doen. Onder de kap ligt waarschijnlijk de LT4 6,2-liter supercharged V8 uit de Corvette Z06, die een pk'tje of 600 op de been brengt. Daar maak je het de Duitse Drie (M5, RS6 en E 63 AMG) ongetwijfeld bijzonder lastig mee. Er wordt overigens ook gespeculeerd over een 4,5-liter biturbo V8.
Het is voor Cadillac te hopen dat de uitstoot enigszins binnen de perken blijft, anders prijst de CTS-V zich in Nederland bij voorbaat uit de markt. We verwachten dat de nieuwkomer eind dit jaar officieel wordt onthuld.