Cadillac CTS-V klaar voor hotlaps op de Ring

Cadillac CTS-V spyshot
Cadillac heeft de nieuwe CTS-V in de startblokken staan voor een grondige testsessie op de Nordschliefe van de Nürgburgring. De krachtpatser moet de BMW M5 en Audi RS6 in het stof laten bijten.

Deze foto's zijn genomen bij de poort van het GM-testcentrum, gelegen aan de rand van de Nordschleife. Ook de vorige Cadillac CTS-V draaide hier z'n testprogramma af en dat heeft de rij-eigenschappen van de Amerikaanse powersedan zeker geen windeieren gelegd. Voor Cadillac is de CTS-V een prestige-auto, waarmee het merk wil laten zien waartoe het in staat is op het gebied van pure prestaties.

De vorige keer dat we de CTS-V spotten, reed-ie nog zwaar gecamoufleerd rond in de sneeuw. Vergeleken met de foto's uit maart zien we eerlijk gezegd maar weinig verschillen, maar het is duidelijk dat de V-versie een aanzienlijk gespierder uiterlijk heeft dan de burgermans-CTS. Een stationwagon is er van de huidige CTS niet en gaat ook niet komen; je kunt de vorige generatie CTS in de VS overigens nog wel als V aanschaffen, evenals de coupé, die ook bij ons nog leverbaar is.

Over gebrek aan vermogen hoefden we ons bij de CTS-V nooit zorgen te maken, en dat zullen we bij nieuwe ook niet hoeven doen. Onder de kap ligt waarschijnlijk de LT4 6,2-liter supercharged V8 uit de Corvette Z06, die een pk'tje of 600 op de been brengt. Daar maak je het de Duitse Drie (M5, RS6 en E 63 AMG) ongetwijfeld bijzonder lastig mee. Er wordt overigens ook gespeculeerd over een 4,5-liter biturbo V8.

Het is voor Cadillac te hopen dat de uitstoot enigszins binnen de perken blijft, anders prijst de CTS-V zich in Nederland bij voorbaat uit de markt. We verwachten dat de nieuwkomer eind dit jaar officieel wordt onthuld.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.