AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Cadillac CTS-V coupe: spierballentaal
52
Je moet maar durven: Cadillac krabbelt op na het faillissement van General Motors en het eerste model dat daarna wordt gepresenteerd heeft onvervalste 'All American Muscle'. Deze coupe is de volgende in de V-reeks van Cadillac met 564 pk.
De sedanversie van de Cadillac CTS-V kennen we al. In de toekomst moet de hele CTS-reeks zo'n snelle behandeling krijgen. De volgende in die rij is de coupe. Op de stationwagenvariant moeten we nog even wachten.
De coupe is op de zelfde manier gebrouwen als de andere V. Dat betekent dat hij is voorzien van een supercharged 6,2-liter V8 met een vermogen van 564 pk. Het bijbehorende koppel is 747 Nm en de Amerikanen geven een sprint van 0 naar 100 km/u op in zo'n vier seconden.
De productie van de auto begint in de zomer en op de Autoshow in Detroit beleeft hij volgende week zijn publieksdebuut. Om al zijn kracht te beteugelen zijn er Brembo remmen waarvoor inspiratie is opgedaan in de racerij en er is het zogeheten Magnetic Ride Control. Dat systeem leest de weg en maakt naar aanleiding daarvan voortdurend aanpassingen aan het onderstel.
De meest opvallende kenmerken van de CTS uit de V-series zijn de opgebolde motorkap, die nodig is om ruimte te maken voor de supercharger. Verder zijn er speciale voor- en achterbumpers en een in het midden geplaatste uitlaat met twee eindpijpen. Het lichtmetaal meet 19 inch en kan desgewenst worden uitgevoerd in gepolijst metaal, zodat ze lekker glimmen. De spoorbreedte van de coupe is achteraan nog eens anderhalve centimeter breder dan bij de sedan en dat geeft 'm een nog indrukwekkender silhouet.
De V-series van Cadillac zijn in het leven geroepen op het de M- S- en AMG-versies van de Europese concurrentie moeilijk te maken. De eerste spierballentaal werd gesproken op de Nürburgring – in het hol van de leeuw draaide de CTS-V een rondje van minder dan acht minuten. Of het ook werkelijk tot een confrontatie op Europees grondgebied komt, is onduidelijk. Cadillac staat hier op een heel laag pitje en het is onwaarschijnlijk dat deze CTS-V coupe ooit in Europa verkocht zal worden.