Cadillac ATS zet voet op Europese bodem
In de VS wordt de ATS geleverd met een 3,6-liter V6 en de komst daarvan lijkt nu helemaal onzeker. Het Europese persbericht rept namelijk met geen woord over de zespitter. Om het goed te maken, geeft het Amerikaanse luxemerk wel de specificaties vrij van de 2,0-liter viercilinder turbomotor. Met 276 pk en 353 Nm trouwens ook niet echt een stakker. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak sprint je er in zes seconden mee naar de 100 km/h en verbruikt de ATS elke 100 kilometer 8,6 liter. Opteer je voor de zestraps automaat dan daalt het verbruik naar 8,2 liter en ook de sprinttijd zakt - naar 5,9 seconden. In combinatie met de automaat kun je ook nog kiezen voor vierwielaandrijving, standaard gaat alle kracht naar de achterste as.
Cadillac is zelf buitengewoon trots op het leeggewicht van 1.540 kilo, waarmee de ATS zich volgens het merk tot de lichtere auto's in dat segment mag rekenen. Een gewichtsverdeling van bijna 50:50 moet voor de nodige lichtvoetigheid zorgen. Bovendien hebben de ingenieurs die ook de CTS-V ontwikkelden meegewerkt aan het onderstel van de nieuweling. Handschakelaars krijgen bovendien standaard een sperdifferentieel, op de automaat is dat alleen bij de luxere uitvoeringen het geval. Ook het Magnetic Ride Control, Cadillac-terminologie voor een adaptief onderstel, is mogelijk op de luxe uitvoeringen.
Op ons continent wordt de ATS leverbaar in vier utivoeringen: Elegance, Luxury, Performance en Premium. Cadillac zelf zegt dat de standaarduitrusting zeer riant wordt, met veel zaken die bij de concurrentie optioneel zijn. Zo is leren bekleding al standaard vanaf het tweede niveau en Driver Awareness Pack vanaf het derde. Dat laatste geldt ook voor meesturende xenonverlichting. Hoe de precieze standaarduitrusting eruit komt te zien, zullen we snel weten. In oktober moet de ATS namelijk al geleverd gaan worden.