C2-bommetje: Citroën C2 VTS

Citroen C2 VTS
Citroen C2 VTSCitroen C2 VTSCitroen C2 VTSCitroen C2 VTSCitroen C2 VTS
Citroën breidt het gamma van de C2 uit met een zeer sportieve versie, de C2 VTS. De auto moet een waardig opvolger voor de Saxo VTS zijn.
Citroën breidt het gamma van de C2 uit met een zeer sportieve versie, de C2 VTS. De auto moet een waardig opvolger voor de Saxo VTS zijn. De tot op heden sportiefste C2, de 1.6 16V VTR, kon zijn verwachtingen nooit helemaal waarmaken. De Sensodrive-tranmissie gooide roet in het sportieve feestje. De nieuwe VTS heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak, zodat de bestuurder zelf weer 'in control' is. De 1.6i 16v motor levert in de VTS een verdienstelijke 125 pk, 15 pk meer dan de VTR en 5 pk meer dan de Saxo VTS. Het koppel is met 143 Nm iets lager dan bij de VTR. De vermogenswinst is ontstaan door montage van een nieuw injectiesysteem, een ander uitlaatsysteem met andere achterdemper, een speciaal inlaatspruitstuk en gewijzigde timing van in- en uitlaatkleppen en nieuwe nokkenassen. Citroën claimt een grote souplesse over een breed toerenbereik, het toerental is begrensd op 7200 tpm. De sprint van 80 tot 120 km/h zou in 8,3 s in de vierde en 11,3 s in de vijfde versnelling uitgevoerd kunnen worden. Andere prestatiecijfers zijn nog niet bekendgemaakt.
Ook het onderstel moest er aan geloven. Vering en demping werden straffer, de stuurbekrachtiging werkt directer. Rondom staat de C2 VTS op grote 16-inch velgen met banden in de maat 195/45R16. Het standaard aanwezig ESP moet de VTS in het gareel houden.
De buitenzijde is verrijkt met een achterspoiler, in carrosseriekleur gespoten voorbumper en zijskirts. Het interieur heeft sportieve accenten dankzij zwarte sportstoelen, transparante lichtgrijze deurgrepen, een met leer bekleed stuurwiel en aluminium pedalen. Standaard zijn verder airconditioning, 6 airbags en mistlampen voor.
De C2 VTS is vanaf september in Nederland verkrijgbaar voor een prijs van 18.290,- euro.