BYD Seal: flinke onderhuidse vernieuwing
Modeljaar 2025
In thuisland China heeft BYD de Seal vernieuwd. De vooralsnog enkel voor de Chinese markt gepresenteerde BYD Seal van modeljaar 2025 is vanbuiten nauwelijks veranderd, maar is vooral vanbinnen herzien.
BYD bracht vorig jaar in Nederland een elektrische sedan op de markt waarmee het het leven van de Tesla Model 3 lastiger hoopte maken. Hij heeft in Nederland altijd een 82,5-kWh accupakket, met keuze uit twee aandrijflijnen. Er is een 313 pk en 700 Nm sterke versie én een variant met twee samen 530 pk sterke elektromotoren. De BYD Seal is in China al langer op de markt en wordt er sinds 2022 verkocht. Daarmee is hij ook in zijn thuisland bepaald nog niet oud, mar BYD acht de tijd toch rijp voor een vrij ingrijpende modejaarupdate.
BYD Seal: voortaan met verlicht logo op de bips.
De BYD Seal van modeljaar 2025 staat op een doorontwikkeling van het e-Platform 3.0 waarop het inmiddels twee jaar oude origineel ook stond. Hij krijgt de toevoeging 'Evo' achter zijn naam. Deze doorontwikkelde basis debuteerde al onder de Sea Lion 07 en brengt zijn voordelen - waaronder 800v-boordspanning - nu ook naar de Seal. Allereerst: hoe herken je de vernieuwde BYD Seal? Dat is vrij eenvoudig. De vernieuwde Seal ziet er op één detail na hetzelfde uit als het origineel, al verraadt de vernieuwde variant zich met zijn flinke lidar-module boven de voorruit. Verder staat de modelnaam Build Your Dreams niet meer op de achterklep uitgeschreven. In plaats daarvan treffen we boven in de achterklep simpelweg het BYD-logo aan, maar dan wel in oplichtende vorm.
... en met een compleet nieuw interieur.
Groter nieuws zien we in het interieur, want het het volledige dashboard is nieuw. Van de deurpanelen tot het stuurwiel en van het digitale display achter het stuurwiel tot aan het centrale infotainmentscherm, de plaatsing van de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem en de middentunnel. Alles is anders. Het geheel ziet er rustiger uit, doordat er minder ronde 'organische' vormen zijn toegepast.
De BYD Seal van modeljaar 2025 is er in China in twee smaken: als 510 en als 650. De eerste - met 61,44-kWh accu - heeft volgens de Chinese CLTC-methode die wat optimistischer is dan de WLTP-cyclus een bereik van 510 kilometer. De Seal 650 met 80,6-kWh accu komt - je voelt hem aankomen - tot 650 kilometer ver op een volle accu.In China zijn er 231 pk en 313 pk achterwielaangedreven versies en ook de vierwielaangedreven variant met 530 pk keert terug. Het is opvallend dat het nieuwe grootste accupakket een kleinere opslagcapaciteit heeft dan het huidige. De Seal heeft in Europa in z'n huidige vorm een actieradius van 570 kilometer. Daarnaast is onder meer de wielophanging onder de loep genomen.
Uitgebreide specificaties voor de Europese markt verwachten we later.