BYD Han L en Tang L: met 1.001 pk aan de elektrotop
Tweemaal nieuw, tweemaal elektrisch
De BYD Han en Tang zijn bekenden in Nederland. In thuisland China krijgt dat tweetal splinternieuwe familieleden. Ze heten BYD Han L en Tang L en zijn meer dan slechts langere varianten van de bekende Han en Tang, want ze hebben een compleet andere basis.
De BYD Han - de grootste elektrische sedan van BYD - is in Nederland niet meer leverbaar, maar dat was hij enkele jaren wél. De BYD Tang staat in Nederland nog wel op de menukaart en sinds kort zelfs in gefacelifte vorm. In thuisland China krijgt zowel de Han als de Tang een model boven zich: de Han L en de Tang L. We nemen ze in vogelvlucht met je door.
In Nederland ken je de BYD Han als een 4,96 meter lange elektrische sedan, maar elders in de wereld stond en staat de Han ook met plug-in hybride op de lijst. De splinternieuwe Han L komt er een trede boven te staan. Die is 5,05 meter lang en heeft een 2,97 meter lange wielbasis. Daarmee overtreft hij de Han met negen centimeter in de lengte en heeft hij vijf centimeter meer tussen de voor- en achteras. Net als de Han komt ook de Han L er met plug-in hybride en elektrische aandrijflijnen. De elektrische variant troont op wat BYD zijn nieuwe Super e-platform noemt. Die Han L EV is behoorlijk potent. Er komt een 680 pk sterke achterwielaangedreven versie én een variant met vierwielaandrijving die maar liefst 1.001 pk op de been brengt. Die achterste elektromotor levert bij de topuitvoering maar liefst 789 pk.
Het concept van de Tang L is vergelijkbaar met dat van de Han L. Dat betekent dat ook de Tang L groter is dan de Tang en er boven komt te staan. De Tang L is 5,04 meter lang en deelt zijn 2,95 meter lange wielbasis met de Han L. De Tang die in Nederland leverbaar is, is met zijn lengte van 4,87 meter maar liefst 18 centimeter korter. De Tang L komt in China op de markt met dezelfde aandrijflijnen als de Han L en dat dus komt ook van de elektrische SUV een dik duizend pk sterke variant. Opvallend: het de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie heeft AutoWeek onder meer beelden van een Tang L met een complete drone-installatie op het dak opgedoken.
De Han L verwachten we in ieder geval niet in Nederland. Of en wanneer de Tang L onze kant op komt, is op dit moment niet bekend.