BYD Dolphin – Back to Basics
Interieur toch gewoon zwart
Eén van de voordeligste nieuwe EV’s is de BYD Dolphin, die in basisvorm net geen '€30.000 kost. Daarvoor krijg je in de eerste plaats best veel ruimte, maar is zo’n basis-Dolphin alsnog dol fijn?
BYD Dolphin Active – €29.990
Het opentrekken van een deur van deze BYD Dolphin gaat dankzij standaard keyless entry heel makkelijk, maar levert toch even een teleurstelling op. BYD blijkt de knotsgekke interieurkleuren waarmee de Dolphin aanvankelijk werd gepresenteerd, namelijk toch niet te leveren. In plaats van het stemmige beige, het maffe paars of het prettig gestoorde roze met wit, treffen we in iedere uitvoering van de BYD Dolphin gewoon een zwart interieur aan. Jammer, want de lichtere kleuren doen dit geheel ook meteen wat hoogwaardiger ogen.
Helemaal weg van deze kleurstelling? Pech: het interieur is in de praktijk altijd zwart.
Toch is er ook goed nieuws, want het 'diervrije leer’ dat in de duurdere uitvoeringen zit, wordt ook gewoon gebruikt voor de basisversie van de Dolphin. Dit geldt ook voor de elektrische stoelverstelling. De BYD Dolphin Active, zoals die uitvoering heet, is op het oog sowieso moeilijk te onderscheiden van de duurdere Boost en Comfort. Aan de buitenkant is er eigenlijk maar één aanwijzing: de Active staat op 16-inch wielen, de anderen op 17-inch. Topversie Design heeft overigens unieke wielen en een tweekleurige koets, dus die pik je er wel uit.
Op kleurengebied is er trouwens wel wát te kiezen, want de bijzondere exterieurkleuren zijn gelukkig wel leverbaar. Ze zijn zelfs gratis, of beter gezegd bij de prijs inbegrepen. Dolphin Active-kopers kunnen dus kiezen tussen ‘Urban Grey’, ‘Cream White’, ‘Amethyst Purple’ en ‘Coral Pink’ (allemaal in de fotogalerij), zónder die 30.000 euro-grens te overschrijden. De ledkoplampen, led-achterlichten, led-dagrijlampen en led-instapverlichting in de buitenspiegels zijn allemaal standaard. Privacy glass of een panoramadak heeft de Active dan weer niet, want die voorzieningen zitten alleen op de Design. De buitenspiegels zijn altijd elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, maar klappen alleen op de twee duurste versies ook elektrisch in.
Draaischerm
Hoewel het interieur compleet oogt en dat in de basis ook zeker wel is, zijn er toch een paar belangrijke uitrustingsverschillen. Zo heeft de instapper geen stoelverwarming, wat in een elektrische auto best een gemis kan zijn. Als pleister op de wonde is er wel volautomatische climate control, bedienbaar via het eveneens standaard aanwezige 12,8-inch draaischerm. Draaischerm, jawel, want met een druk op de knop draait het touchscreen ook in deze eenvoudigste BYD van een horizontale naar een verticale positie.
Het audiogeluid is door vier in plaats van zes speakers wel minder dan in duurdere versies, maar verder is dit infotainment met Android Auto, Apple Carplay en ingebouwde Here-navigatie helemaal compleet. Valt er verder nog wat te zeuren? Ja, maar wel vooral over kleinigheden. Zo heeft de Dolphin Active wel parkeersensoren achter, maar ontbreken ze aan de voorzijde. Ook doet hij het zonder draadloze telefoonlader.
Kleinste accu, wel warmtepomp
Daarmee zijn we er echter nog niet, want het belangrijkste verschil met andere Dolphins zit onderhuids. De BYD Dolphin Active deelt zijn (netto) 44,9 kWh-accu met de Boost, maar heeft met 95 pk wel het laagste vermogen van allemaal. De 0-100-sprint van 12,3 seconden is zeker voor een EV verre van indrukwekkend, althans niet in positieve zin. Met die accu-inhoud komt deze elektrische hatchback mede dankzij een standaard warmtepomp 340 kilometer ver. Dat is dan weer méér dan de duurdere Boost, die wat bereik opoffert aan zijn grotere wielen. Vehicle-to-Load-functionaliteit is voorbehouden aan de duurste Design-uitvoering en snelladen gaat met de versies met de kleine accu met maximaal 60 in plaats van 88 kW. Aan de reguliere laadpaal is de Active de traagst ladende Dolphin, want dit is de enige uitvoering die géén driefasenlader heeft.
Zijn we er dan? Bijna, maar toch niet helemaal. De BYD Dolphin Active is namelijk ook de enige uitvoering met een eenvoudige torsieas achter, waar alle andere versies een multilink-achterwielophanging meekrijgen. Verwacht dus een wat minder geraffineerd rijgedrag, maar dan rijd je ook voor 30 mille – min subsidie – in een elektrische hatchback met behoorlijk wat binnenruimte.
Signalement
Merk | Byd |
---|---|
Model | Dolphin Active |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.990 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk |
Maximaal koppel | 180 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 46 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.290 mm / 1.770 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Laadvermogen | 375 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,2 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 340 km |