'Britse Prius-reclame misleidend'

Toyota Prius
De Advertising Standards Authority (ASA), de Engelse tegenhanger van de Reclame Code Commissie, heeft Toyota op de vingers getikt voor de Engelse reclamecampagne voor de Prius. De reclame zou misleidend zijn.
De Advertising Standards Authority (ASA), de Engelse tegenhanger van de Reclame Code Commissie, heeft Toyota op de vingers getikt voor de Engelse reclamecampagne voor de Prius. De reclame zou misleidend zijn.
In de gewraakte campagne meldt Toyota trots dat hybride auto als de Prius jaarlijks 'tot een ton minder CO2 uitstoot dan een auto met dieselmotor'. De ASA is het niet eens met de bewering, omdat deze gebaseerd is op het gedrag van Amerikaanse automobilisten. Die rijden gemiddeld 20.000 kilometer per jaar, waar het Britse gemiddelde op 13.440 kilometer per jaar ligt.
Toyota wast zijn handen in onschuld, omdat het in de reclamecampagne nadrukkelijk het woord 'tot' gebruikt. Zodoende kon het Japanse merk strikt genomen hetzelfde beweren als de jaarlijkse CO2-uitstoot slechts een paar gram lager zou zijn dan bij een dieselauto. De ASA stelt dat Toyota niet verder mag gaan dan te zeggen dat de Prius 'significant minder' uitstoot dan de gemiddelde dieselauto.

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.