'Brandstofcel heeft geen toekomst'

BMW 7-serie waterstof
De auto-industrie is te enthousiast over brandstofcellen. Er kleven nog teveel nadelen aan de technologie om een grootschalige productie tot een succes te maken.
Dat stelt Jurgen Leohold, hoofd van de researchafdeling van Volkswagen, in een interview met het Engelse Autocar. Tot de problemen behoren het aanleggen van de benodigde infrastructuur en de productie van waterstof. Hiervoor is namelijk energie nodig, die in de praktijk vaak op conventionele wijze wordt opgewekt. Zodoende is een waterstofauto alsnog verantwoordelijk voor CO2-uitstoot.
Leohold ziet slechts een toekomst voor waterstof in gebieden met extreem strenge emissie-eisen, zoals Californië. Volgens hem ligt de toekomst op korte termijn bij biobrandstoffen en op de langere termijn bij auto's met accu's. Leohold verwacht namelijk dat Volkswagen en andere merken in de nabije toekomst grote stappen maken op het gebied van batterijtechnologie. De problemen die de nieuwe generatie accu's nu nog parten spelen, zoals oververhitting, zijn dan definitief verleden tijd.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.