AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'BPM maakt plaats voor CO2-heffing'
60
De Nederlandse overheid is daadwerkelijk van plan om de BPM af te bouwen, maar wil de aankoopbelasting niet alleen vervangen door een kilometerheffing. Naast die maatregel wil het kabinet ook een CO2-heffing op nieuwe auto's invoeren.
Dit melden diverse media vandaag. Het conceptvoorstel zou zijn opgenomen in de meibrieven van staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën. In deze meibrieven staan plannen voor verdere 'vergroening' van het belastingstelsel. De heffing moet 15 tot 25 procent van het geld opleveren dat nu via de BPM in de staatskas stroomt. Het Ministerie van Financiën wil niet reageren op de berichtgeving.
Bovag en Rai Vereniging hebben inmiddels gereageerd op de vermeende plannen van het kabinet: "Als je de aanschafbelasting niet afschaft, maar slechts van een ander etiketje voorziet, ondermijn je het vertrouwen in de kilometerprijs en in de politiek. De aanschafbelasting BPM dient dus zoals afgesproken 100% afgebouwd te worden. Wat RAI Vereniging en BOVAG betreft gaan we met ingang van 2012 echt 100% Anders Betalen voor Mobiliteit. Daarmee vangen we terecht veel vliegen in één klap: veel eerlijker betalen voor mobiliteit, het is beter voor het milieu en het vermindert de files en verbetert de mobiliteit. "
Bovag en Rai Vereniging hebben inmiddels gereageerd op de vermeende plannen van het kabinet: "Als je de aanschafbelasting niet afschaft, maar slechts van een ander etiketje voorziet, ondermijn je het vertrouwen in de kilometerprijs en in de politiek. De aanschafbelasting BPM dient dus zoals afgesproken 100% afgebouwd te worden. Wat RAI Vereniging en BOVAG betreft gaan we met ingang van 2012 echt 100% Anders Betalen voor Mobiliteit. Daarmee vangen we terecht veel vliegen in één klap: veel eerlijker betalen voor mobiliteit, het is beter voor het milieu en het vermindert de files en verbetert de mobiliteit. "
Oppositiepartij VVD is het op voorhand al niet eens met de plannen, meldt fractiespecialist Paul de Krom de Telegraaf: "De BPM verdwijnt, maar komt terug met een ander labeltje. Het is een nieuwe milieubelasting die vaste inkomsten voor de schatkist verzekert. Het gaat niet om het milieu, maar om gewoon geld in het laatje brengen."
De BPM moet in 2012 volledig verdwijnen zijn. In de komende jaren zal de aankoopbelasting stapsgewijs worden vervangen door een kilometerheffing. Onlangs liet het kabinet doorschemeren dat de BPM misschien toch niet helemaal verdwijnt, tot woede van onder andere de verschillende brancheorganisaties.
De BPM moet in 2012 volledig verdwijnen zijn. In de komende jaren zal de aankoopbelasting stapsgewijs worden vervangen door een kilometerheffing. Onlangs liet het kabinet doorschemeren dat de BPM misschien toch niet helemaal verdwijnt, tot woede van onder andere de verschillende brancheorganisaties.
Lees ook
Nieuws
Grenzeloos populaire Volvo XC60 krijgt nieuwe geboortegrond
Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt
Nieuws
Deze Subaru Impreza heeft een paar heel moderne kenmerken - In het Wild
Nieuws
Tesla komt met extra lange en ruime Model Y
Nieuws