Bovag en RAI roepen formerende partijen op tot gewichtscorrectie PHEV
Reactie vanuit de branche
Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging zien voor de mobiliteit positieve en negatieve kanten aan het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB. Zowel de Bovag als de RAI pleit voor een gewichtscorrectie voor plug-in hybride auto's.
Er ligt een akkoord tussen de formerende partijen op tafel en daaruit komen diverse plannen voor de mobiliteit naar voren. Zo moet bijvoorbeeld op de plekken waar het kan de maximumsnelheid weer naar 130 km/h en wordt de aanschafsubsidie voor elektrische auto's afgeschaft. Dat laatste vindt de Bovag jammer, maar het betekent niet dat de partijen niet willen inzetten op de 'verduurzaming van het Nederlandse wagenpark'. Zo wordt bijvoorbeeld de door het demissionaire kabinet voorgestelde 'gewichtscorrectie' bij mrb voor elektrische auto's gehandhaafd. De Bovag en de RAI vinden dat positief, al hopen ze wel dat de partijen willen kijken naar een mrb-korting voor plug-in hybride auto's. De Bovag pleit ook voor een dergelijke korting voor bestelauto's.
Frits van Bruggen, de algemeen voorzitter van de RAI Vereniging, stipt nog wel iets aan uit het hoofdlijnenakkoord waar de RAI Vereniging zich zorgen over maakt. De beoogde coalitie wil namelijk het Nationaal Groeifonds afbouwen en dat fonds is juist ook belangrijk voor de mobiliteit in het land. Van Bruggen: "Het kan niet zo zijn dat een nieuw kabinet niet meer samen met het bedrijfsleven investeert in de toekomst van onze mobiliteitsindustrie. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Dit besluit legt een hypotheek op het duurzaam verdienvermogen van Nederland, dit kost economische groei en banen." Aan de andere kant ziet Van Bruggen ook een positieve ambitie: "Het coalitieakkoord spreekt ambitie uit om elektrisch rijden te blijven stimuleren. Dat is positief. We gaan graag in gesprek met de beoogde nieuwe bewindslieden en Tweede Kamerfracties om deze ambitie verder in te vullen."