BMW Skytop in productievorm: zoek de 12 verschillen
Blijft mooi
De BMW Skytop oogt in alles als een concept-car, maar toch gaat BMW de auto in beperkte oplage op de markt brengen. Dit is die productieversie, die op slechts twaalf plekken van de concept-car te onderscheiden is. Als je heel goed kijkt.
De BMW Concept Skytop werd in 2024 gepresenteerd op Villa d’Este en oogt voor een moderne BMW – sorry BMW – buitengewoon elegant. De open tweezitter is gebaseerd op de BMW M8 en hoewel je dat met een geoefend oog wel kunt zien, is eigenlijk alles aan de buitenkant anders. Het is een roadster, maar de ‘rolbeugel’ geeft de auto ook wat targa-achtigs. Heel bijzonder is dat de kleur van de rode kap langzaam overgaat in de champagnekleurige lak. De wielen zijn ook uniek en waar dunne ledstrepen bij de meeste auto’s tegenwoordig slechts dagrijlichten bevatten aan de voorkant, dienen ze bij de Skytop écht als koplampen.
Het mooie is: dit alles blijft allemaal behouden voor de productieversie, die in een oplage van 50 stuks zal worden gemaakt. Eén van de eersten zien we hier rijden het eerste verschil met de concept-car is uiteraard dat de auto kentekenplaten heeft, al was er al eens eerder een Skytop waarvoor dat gold. Als we dat negeren, blijven er nog maar 12 uiterst subtiele verschillen over. Zie je ze? Juist: de productie-Skytop heeft parkeersensoren.
Het interieur krijgen we deze keer wat minder goed in beeld, maar wat we zien lijkt ook sterk op de concept-car. Logisch, want die deelde zijn dashboard ook al grotendeels met de M8 waar hij op is gebaseerd. Dat betekent dat ook de Skytop tot het selecte gezelschap behoort van nieuwe BMW’s zonder ‘curved display’. Dit is zelfs ongetwijfeld de laatste nieuwe BMW die wordt geïntroduceerd zonder dat scherm en het bijbehorende bedieningsconcept, voor wat het waard is.