BMW M2 CS: 530 pk op de achterwielen in ouderwets pretkanon
Heftiger dan ooit
In het voor sommigen woest aantrekkelijke hoekje van autoland waar het vermogen van je auto de plek in de pikorde bepaalt, bestaat er niet iets als 'te veel pk's'. De van nature al erg dikke BMW M2 wordt dan ook naar een hoger plan getild. Dit is de BMW M2 CS!
Tijdens het Concorso d'Eleganza Villa d'Este aan het Comomeer in Italië liet BMW onlangs de nieuwe M2 CS zien. Meer dan laten zien deed het niet. Hoe potent de absolute topversie van de 2-serie Coupé is, was dan ook nog een mysterie. Tot nu. Wat blijkt: de BMW M2 CS is wild. Héél wild.
De 'reguliere' BMW M2 heeft een 3.0 zes-in-lijn die 480 pk opwekt. De BMW M2 CS gaat daar met nog eens 50 pk en 50 Nm overheen. Het resultaat: 530 pk en 650 Nm! Daarmee is de BMW M2 CS net zo krachtig als de BMW M3 Competition Sedan xDrive en M4 Competition Coupé xDrive. Het grote verschil: bij die M3 en M4 gaan de 530 twinturbopaarden naar alle vier de wielen. In de BMW M2 CS gaan ze via de achttraps M Steptronic-automaat linea recta naar de achterwielen.
Sterker én lichter
De BMW M2 CS is geheel volgens Competition Sport-traditie niet alleen sterker, maar ook lichter dan de auto waarvan het de overtreffende trap is. Diverse componenten aan zowel buiten- als binnenkant zijn vervaardigd uit koolstofvezel, wat 50 kilo aan automobiele vetverbranding heeft opgeleverd. Zo zijn de onder meer de zijspiegelkappen, het dak en de achterklep uit het met kunststof versterkt koolstofvezel opgetrokken. Over die achterklep gesproken: daar tref je een geïntegreerde ducktail-spoiler in aan.
De M2 CS beukt vanuit stilstand in 3,8 seconden naar de 100 km/h en is daarmee 0,2 tel rapper dan een reguliere M2. Grotere winst behaalt de M2 CS op de 0-200-sprint. Die legt de nieuwe topversie in 11,7 seconden af, 1,2 seconde sneller dan de M2 zónder CS-toevoeging. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op een ietwat willekeurig klinkende 302 km/h.
Harder
Verder heeft BMW onder meer de gasrespons aangepast, hangt er onder de M2 CS een nieuw uitlaatsysteem met kleppen én vier zwarte uitlaateindstukken en ligt de CS 8 millimeter dichter tegen het asfalt doordat veren en dempers zijn aangepast. M Compound-remmerij met rode klauwen is standaard, het M Carbon-keramische remsysteem is optioneel. Je herkent de M2 CS niet alleen aan zijn achterklep en uitbundigere spoilerwerk, maar ook aan zijn speciale M-wielen met Gold Bronze-kleurige afwerking. Aan de voorzijde meten ze 19 inch, achter zijn ze 20 inch groot. Eromheen zit standaard circuitrubber dat achter maar liefst 28,5 centimeter breed is.
Een koopje is de BMW M2 CS natuurlijk niet. De BMW M2 CS heeft een vanafprijs van - houd je vast - €166.700. Daarmee is hij bijna €39.000 duurder dan een reguliere M2 en zelfs duurder dan een M3 Competition Sedan xDrive (€160.917) of een M5, die dankzij de plug-inhybride aandrijflijn in Nederland 'maar' € 143.811 kost. Omstreeks het einde van de zomer komen de eerste exemplaren naar Nederland.