AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW helpt mee aan jubileum Wiesmann
18
Wiesmann bestaat 20 jaar en dat wordt op een alleraardigste manier gevierd. Van alle drie de modellen is er een 20th Anniversary Edition, en de MF3, de roadster waarmee het allemaal begon, profiteert nog het meest van het verjaardagsfeest. Die heeft de extra krachtige motor uit de BMW M3 CSL.
Gisteravond beleefde het jubileumstrio zijn debuut bij de Nederlandse Wiesmann-importeur Hoefa Exclusive Car Products in Utrecht. De speciale uitvoeringen van de MF3, MF4 en MF5 zijn te herkennen aan de drie speciale lakkleuren, piano black, alu-beam of flat white. Bestel je een 20th Anniversary in het zwart dan is het interieur zwart met rood gestikt leer, bij de kleur alu-beam hebben de gebroeders Wiesmann een ijsblauw interieur bedacht en wanneer de auto in matte witte lak wordt gespoten dan overheersen zwart en grijs het binnenste. Uiteraard zitten er speciale logo's op deze uitvoeringen.
Van de speciale MF3 worden er 30 gemaakt, en die zijn allemaal uitgerust met de 3.2 zes-in-lijn van de M3 CSL, generatie E46. Dat betekent dat het blok 360 pk levert in plaats van 343 pk. Het is tekenend voor de goede band tussen Wiesmann en BMW dat de kleine fabrikant die krachtbron geleverd krijgt, maar dat geldt natuurlijk ook voor het feit dat Wiesmann als enige producent van kleine sportwagens de V10 van de M5/M6 betrekt. Overigens is de M3 CSL niet meer in productie. Aan de motoren van de 20th Anniversary-uitvoeringen van de MF4 en MF5 GT is niets veranderd, maar met een 367 pk sterke V8 en een 507 pk sterke V10 lijkt ons dat ook niet echt nodig. Van de jubileum-GT's komen er elk 20.