Bluemotion van Skoda heet Greenline

Skoda Fabia Greenline
Skoda Fabia GreenlineSkoda Fabia GreenlineSkoda Fabia GreenlineSkoda Fabia GreenlineSkoda Fabia GreenlineSkoda Fabia
Greenline is Skoda's kijk op het Bluemotion-concept waarmee moederbedrijf Volkswagen het voortouw neemt en Seat al is gevolgd met de Ecomotive-modellen. De Greenlines van Skoda zijn volgens het zelfde principe zuiniger gemaakt.
Skoda start het Greenline-programma met de Fabia. Daarvan is de Greenline gebaseerd op de 1.4TDI  met 80 pk. Het uitrustingsniveau is Ambiente en het is niet mogelijk om opties op deze auto te bestellen. Houdt de boel wel zo overzichtelijk, dachten we.
Het motormanagement is voor de Greenline aangepast, zodat het verbruik lager wordt. Ook zijn de versnellingsbakverhoudingen gewijzigd en door het weglaten van het reservewiel en de krikset, is tien kilo gewicht bespaard. De banden met een lager rolweerstand komen we ook al tegen bij de Bluemotions en de Ecomotive.
Het uiterlijk van de Skoda is aangepast met een grotere spoilerlip en de bodem van de auto is bekleed om de luchtweerstand te verbeteren. Ook is de Fabia 1,5 centimeter verlaagd en zijn de schokdempers afgestemd op de gewijzigde instellingen.
En dan nu de winnende getallen, want wat doen al die aanpassingen voor het verbruik? Een normale 1,4-liter TDI haalt een verbruik van 4,8 liter op 100 km. De Greenline haalt 4,1 liter. De uitstoot van CO2 neemt af van 127 gram CO2 per kilometer naar 109 gram. Daarmee komt hij niet in de de veertien procents bijtellingsregel want daarvoor mag een diesel maximaal 95 gram uitstoten. Daaraan voldoet alleen de Smart CDI.
Vanaf maart is de Skoda Fabia Greenline te koop. Hij is 240 euro duurder dan zijn minder milieuvriendelijke broeder: 19.550 euro voor een hatchback en als Combi kost hij minimaal 20.345 euro.

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.