Blik to the Future: Skoda Fabia
Fabi-ja!
Volgend jaar staat er een volledig nieuwe generatie van de Skoda Fabia bij de dealers. Het wordt niet alleen de eerste Fabia met MQB-techniek, maar ook de eerste met een écht scherp gesneden jasje.
De huidige Skoda Fabia lijkt de boeken in te duiken als de Fabia met de kortste carrière. Generatie één en twee hielden het allebei minstens acht jaar vol, maar het in 2015 gelanceerde huidige model is een korter bestaan beschoren. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de techniek. De actuele derde modelreeks van de B-segmenter staat op een doorontwikkeling van het platform dat al in 2008 werd geïntroduceerd, destijds onder de vorige generatie Polo. Hoewel de Volkswagen Group al MQB-delen voor dat vernieuwde platform gebruikte, moet de Fabia het nog zonder het volwaardige MQB-platform doen, terwijl de huidige generaties van concern-broertjes Polo, Ibiza en Audi A1 daar al enkele jaren mee rijden. Nu maakt de Tsjech echter alsnog kennis met de voordelen van de modulaire MQB-basis. Minder complexiteit in de Skoda-fabrieken stroomlijnt immers het productieproces.
Potentiële prijspakker
Die moderne technische basis brengt uiteraard de mogelijkheid om uit een nagenoeg eindeloos diepe bak met onderdelen te graaien. Dieselmotoren laat Skoda voor wat ze zijn, die vind je in de nieuwe Fabia waarschijnlijk niet meer terug. Wel grist Skoda mild-hybrid-techniek uit het magazijn van de Volkswagen Group, al komen die versies mogelijk pas halverwege de Fabia-levensloop beschikbaar om de kosten in de eerste jaren zo laag mogelijk te kunnen houden. Tot die tijd kun je kiezen uit een reeks bekende 1.0 TSI’s, met 95 pk en 110 pk. Onderaan de lijst komt mogelijk een 80 pk sterke MPI te staan, de absolute showroomlokker waarvan de vanafprijs stevig onder die van de Polo gaat duiken. De Polo wisselt met die motor momenteel vanaf zo’n 20 mille van eigenaar. De huidige Fabia heeft als hatchback een instapprijs van nog geen 17 mille en daar krijg je direct de 95 pk sterke 1.0 TSI voor.
Liefhebbers van relatief betaalbare pk-pret hopen natuurlijk weer op een RS-uitvoering, maar daarover durven we nog geen uitspraken te doen. Een dieselhart krijgt een potentiële nieuwe RS in elk geval niet en de eerste Fabia RS met zijn 130 pk sterke 1.9 krijgt dus geen directe opvolger. Vooralsnog is de bij de facelift van de tweede generatie Fabia geïntroduceerde Fabia RS met de 180 pk sterke 1.4 TSI de laatste compacte Skoda met de magische tweelettercombinatie.
Ook wat veiligheid betreft profiteert de nieuwe potentiële Tsjechische prijspakker van zijn nieuwe basis. Zo maakt hij straks onder meer kennis met zaken als City Emergency Braking en misschien wel met systemen als Rear Cross Traffic Alert en Lane Assist.
Combi
De nieuwe Fabia belooft in elk geval geen gespierde RS-versie of sportief aangeklede Monte Carlo-uitvoering nodig te hebben om lekker voor de dag te komen. Skoda hijst hem namelijk in een strakker dan ooit gesneden pak, waarin designvloeden van auto’s als de Scala, Octavia en Kamiq zijn terug te zien. Concurrent Renault Clio heeft bij zijn laatste generatiewissel de Estate-versie verloren, maar Skoda gaat vrolijk verder met de Combi. Ook al zou de Kamiq qua ruimte het eventuele gemis van een Combi enigszins kunnen opvangen, de Fabia Combi heeft zeker meerwaarde. Een snelle vergelijking: de huidige Fabia Combi slokt momenteel 530 liter op zonder de achterbank plat te gooien. De Kamiq blijft steken op 400 liter. Met de achterbank plat komen ze allebei tot een balzaalachtige 1.395 liter. Van de eerste generatie Fabia Combi werden tussen 2000 en 2007 bijna 575.000 exemplaren verkocht. De Fabia Combi van generatie twee schopte het tussen 2007 en 2014 tot net geen 514.000 exemplaren. Wel is de huidige Fabia Combi in absolute aantallen tot op heden het minst populair. Sinds 2014 staat de internationale verkoopteller namelijk op 382.900 stuks. De Fabia is in de eerste tien maanden van dit jaar goed voor 1.495 verkochte exemplaren. Daarmee loopt de Tsjech een stuk beter dan de Kamiq, die het in die periode tot 1.118 stuks schopte.