Bij de Opel Grandland is de PHEV wel heel verleidelijk – Back to Basics
Klein scherm in groot jasje
Met de Opel Grandland heeft ook Opel een SUV op het STLA Medium-platform. De Peugeot 3008 is in principe goedkoper, maar de Grandland blijkt dé keuze voor wie een plug-in hybride ambieert.
Opel Grandland 1.2 Turbo Hybride DCT Edition - € 42.999
Het is altijd interessant om te zien hoe autobouwers verschillende modellen op dezelfde basis ten opzichte van elkaar positioneren. Vaak moet een deel van het verschil tussen zulke modellen komen van de prijsstelling. Zo ontdekten we onlangs dat de Volkswagen Tayron ‘by far’ het goedkoopst is als plug-in hybride, terwijl bij de technisch identieke Skoda Kodiaq juist de mild-hybride onder aan de prijsladder staat. Dat valt eigenlijk niet te verdedigen, behalve dan dat Volkswagen op die manier bepaalde klanten naar de ene auto, en andere klanten naar de andere lokt.
Iets soortgelijks zien we nu bij Stellantis. De nog verse Peugeot 3008 is er vanaf €41.720, minder dan de €42.999 die Opel minimaal voor een Grandland wil terugzien. Maak je de stap van de 136 pk sterke basismotor naar de plug-in hybride met 195 pk, dan verandert dat beeld compleet. De Peugeot kost als stekkerhybride meteen €46.220, waarmee de PHEV nota bene duurder is dan de volledig elektrische e-3008. Bij Opel betaal je maar €1.000 extra voor de plug-in hybride-aandrijving, waardoor de Grandland PHEV al voor €43.999 voor de deur staat. Een elektrische Grandland Electric kost minimaal €45.999 en is dus met afstand de duurste Grandland, en duurder dan de e-3008 bovendien.
Edition of GS
Wie twijfelt tussen één van deze modellen, doet er dus goed aan om behalve naar optische zaken ook goed naar de prijsverschillen tussen de verschillende uitvoeringen te kijken. In het geval van de Opel Grandland zouden we gezien de minimale extra investering eigenlijk altijd de PHEV adviseren, maar voor ‘Back to Basics’ gaan we toch voor de goedkoopste variant. De 1.2 met 136 pk dus, altijd gekoppeld aan een zestraps automaat. Wat betreft de uitrusting houdt Opel de boel mooi overzichtelijk: de basisversie heet Edition, daarboven staat alleen nog de GS. Het prijsverschil is fors, want voor een GS betaal je minimaal €46.499. De naam ‘GS’ riekt naar sportiviteit, maar in de praktijk is de GS vooral rijker uitgerust dan de Edition. Dat zie je al aan de buitenkant, waar de Edition het zonder verlichte grille, matrix-ledkoplampen en verlicht Opel-logo doet. De GS onderscheidt zich hier ook met wat hoogglans zwarte details, een zwart dak en de ‘Diamond Cut’-versie van de wielen die ook op de Edition zitten. Bij de Edition zijn de 19-inch-wielen gewoon zilvergrijs, maar kun je Diamond Cut voor slechts €199 bijbestellen. De standaard lakkleur is naar goed Stellantis-gebruik een spraakmakende: ‘Impakt Copper’ kost je niets extra. Grijs, zilver, wit, zwart of blauw wel, oplopend tot een behapbare €999.
Ook vanbinnen is het verschil tussen de twee uitvoeringen van de Grandland goed te zien. Dat komt vooral door het centrale touchscreen. Opel heeft sinds de Frontera een naam hoog te houden als het om droevige basis-schermen gaat. De keuze van het merk om het standaard 10-inch touchscreen onder te brengen in de gigantische behuizing van het 16-inch scherm dat in de GS zit, levert ook in de Grandland geen fraai plaatje op. Het scherm wordt omringd door een gigantisch zwart vlak dat schrééuwt dat je extra had moeten betalen, en bovendien ongetwijfeld als een magneet werkt op stof en vingerafdrukken. Navigatie zit er bovendien niet in bij dit scherm, al zijn Android Auto en Apple CarPlay gelukkig wel present. Afgaande op de prijslijst niet draadloos, overigens, want dat woord wordt bij de GS expliciet genoemd.

Het standaardscherm boven, het optionele 16-inch scherm onder. Fraai is anders ...
Het vrij zakelijke interieur van de Grandland is grotendeels bekleed met zwarte stof, een voor de hand liggen de keuze in zo’n basisversie. De uitrusting geeft gelukkig weinig reden tot klagen. We noteren onder meer adaptieve cruisecontrol, een in drie delen neerklapbare achterbank, licht- en regensensoren, keyless entry en keyless start, parkeersensoren rondomen automatische climatecontrol met twee zones. Zelfs snuisterijen als schakelflippers aan het stuur en een automatisch dimmende binnenspiegel zijn gewoon standaard. De GS is met zijn grotere scherm, mooiere bekleding, armsteun achteraan en uitgebreidere verlichting vooral fraaier dan de Edition, al zijn de verwarmde AGR-stoelen, het verwarmde stuurwiel en de Isofix-aansluiting voorin wel concrete pluspunten. Opvallend: een elektrische achterklep ontbreekt zelfs op de GS, en zit ongeacht de gekozen uitvoering in een optiepakket. Nog opvallender: de Edition heeft make-upspiegels zónder verlichting in de zonnekleppen, de GS krijgt hier wel lampjes mee.
De keuze van de auteur
Voor die €1.000 extra zou ik de extra kracht en mogelijkheden van de plug-in hybride altijd willen hebben, dus ‘mijn’ Grandland kost al meteen €43.999. Op de prijslijst wordt het nergens genoemd, maar volgens de configurator levert deze keuze meteen glanzend zwarte wielkastranden op. Een aardige bonus. ‘Spektrum Blue’ lonkt, maar dat standaard koperkleurtje is ook mooi. Dat laten we dus lekker zo. De zilverkleurige wielen heb ik zelfs liever dan die deels zwarte Diamond Cut-exemplaren, dus ook daar bespaar je met plezier . Losse opties zijn er bijna niet, maar Opel biedt wel twee optiepakketten aan. Die zijn allebei aantrekkelijk. Het ‘Technologie Pakket’ - het blijft lastig, die spaties – brengt het 16-inch scherm dat veel mooier oogt, maar levert ook een draadloze telefoonlader en wat extra veiligheidshulpjes op. Het kost €1.199. Het ‘Comfort Pakket Edition’ is met €1.799 een klap duurder, maar tilt het comfort met verwarmde AGR-stoelen, een elektrische achterklep en een achteruitrijcamera inderdaad naar een hoger niveau.
Vinken we de pakketten allebei aan, dan staat er wel een Grandland van €46.996. Dat is eigenlijk te veel, want een GS is nu maar 502 duurder, biedt bijna alle opties van die twee pakketten en is rondom fraaier aangekleed. In de praktijk zou ik dus ofwel toch voor die GS gaan (als plug-in €47.598) ofwel mezelf beperken tot één van de optiepakketten. Het Comfortpakket, dan maar, waarmee ik voor in totaal €45.797 in ieder geval vanaf een warme stoel naar dat lelijke scherm kan kijken.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Grandland 1.2 Turbo Hybrid Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.999 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.650 mm / 1.905 mm / 1.665 mm |
Wielbasis | 2.784 mm |
Massa leeg | 1.600 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 123 g/km |