Bij de eerste BMW X3 moesten we echt zoeken naar concurrenten
Dit deden we met eerste X3
Tegenwoordig is het straatbeeld bezaaid met cross-overs en andere mengelmoesjes van carrosserievarianten. Twintig jaar geleden kregen we de eerste officiële beelden van de BMW X3 voor ogen, een op het eerste gezicht te heet gewassen X5. We blikken terug op de komst van de eerste X3 in 2003 en op wat AutoWeek met het model deed.
In januari 2003 toonde BMW al de xActivity concept op de aftrap van het nieuwe autojaar, de show in Detroit. Kort daarvoor doken al spionageplaten op met ingepakte 3-series die vreemd hoog op de poten stonden, mules voor de eerste X3 dus. Uiteindelijk strooide BMW bij zijn introductie met de term Sports Activity Vehicle, een nieuw segment leek geboren. We zagen eigenzinnige koplampen en verder een typerend knikje in het vierde zijruitje. De X3 kon wat ons betreft niet stuk, maar hoe verging het hem tegen zijn concurrenten?
Lastig een geschikte tegenspeler voor X3 te vinden
Om daar achter te komen moesten we eerst een geschikte tegenspeler vinden, een opgave die niet bleek mee te vallen. We trommelden een Alfa Romeo Crosswagon op die het de X3 behoorlijk lastig maakte. Sterker nog, in zijn eerste confrontatie moest de Duitser behoorlijk in het stof bijten. We waren tevreden over zijn 2.0d dieselmotor en zijn ruime interieur. Het karige dashboard was een smetje op het imago van BMW en ook wat rijden betreft stoof de Italiaan de X3 voorbij, die nog eens 14 mille goedkoper ook. Wie had dat gedacht?
X3 tegen Alfa 156 Q4 Crosswagon, ken je die nog?
Twee jaar later mocht de SAV in de herkansing, en wel tegen de Subaru Outback. De Japanner mocht qua concept dan een andere auto zijn, hij bood ongeveer dezelfde mogelijkheden als de BMW. De welbekende Duitse degelijkheid deed de eigenzinnige Subaru bijna de das om, maar het totaalplaatje van de Outback was te compleet om hem links te laten liggen. Bovendien waren we verre van te spreken over het comfort in de opgehoogde 3-serie. ‘Wat een afknapper, die keiharde vering. Op klinkerwegen en niet al te strak asfalt is de X3 uitermate irritant.’ Au! En dat met een meerprijs van 13 mille ten opzichte van de Subaru.
Ook weer te hard
Drie maanden later haalden we de Land Rover Freelander uit zijn Britse stal. Op papier waren de twee behoorlijk aan elkaar gewaagd, maar de waarheid leek hier ver vandaan te liggen. ‘Op zoek naar een geschikte fotolocatie stuurden we de Beemer dapper een landweggetje op, waarbij de X3 het lastig kreeg. Niet veel later zat-ie tot zijn bodemplaat vast in de sneeuw’. Reed je graag náást het asfalt dan was de Land Rover de betere keuze. Opnieuw stemden de Duitse ergonomie en doordachtheid ons tevreden, maar we struikelden voor de zoveelste keer over zijn ‘irritant harde onderstel’.
Weer tegen Japanse concurrenten
We grepen nog even de Mazda CX-7 en Nissan Murano bij hun kladden om te kijken welke softroader nu écht de beste was. Helaas voor BMW, de X3 was het niet. Die eer ging naar de eigenzinnige CX-7 die maar liefst €30.000 goedkoper was dan de Duitser. De BMW ontpopte zich als meest dynamische van het stel, maar zijn geringe meerwaarde ten opzichte van zijn forse meerprijs maakte hem niet tot winnaar van de test. Hij eindigde tweede, voor de Murano.
Eind 2008 konden we de BMW X3 dan eindelijk eens tegen Europese concurrenten zetten die uit hetzelfde vaatje tapten. Mercedes-Benz had de GLK-klasse gelanceerd en Volvo de eerste XC60 die overigens in tegenstelling tot de eerste X3 en de GLK wel aansloeg. De X3 won wederom geen test, de zege ging naar de Mercedes GLK-klasse overigens. En toen ging het hard. Weer een maand later mocht de BMW X3, als pionier opnieuw zijn kunsten vertonen in de nieuwe SUV-arena, en wel omdat de Audi Q5 was toegetreden. Samen met een Land Rover Freelander (opnieuw!) nam de eerste Q5 de eerste X3 in de tang. Resultaat? Deze zin in het oordeel zegt genoeg: de Q5 voldoet perfect aan de SUV-eisen van het nieuwe millennium. En ook nu liet de Freelander de X3 achter zich. In alle tests werd hij dus laatste!
Nu barst het van de X-modellen in de BMW-showroom
Heeft BMW dan gefaald met de X3? Nee, verre van. De X3 deed het behoorlijk in de verkoopstatistieken en maakte de weg vrij voor de komst van de kleinere X1 en al die X-modellen die je nu in de BMW-showroom aantreft. Niet dat de eerste X3 een verkoopkraker is geworden, maar BMW kan zich sinds de X3 meer permiteren als het op vreemde carrosserievarianten aan komt. Wat denken we bijvoorbeeld van de tamelijk bizarre XM? Nee, de X3 was niet het beste startschot voor de stortvloed aan mengelmoesjes, maar zeker een luide die ook bij andere merken door de ontwikkelingscentra galmde.
Als ingelogde gebruiker kun je alle vergelijkende tests waarnaar we hierboven linken gratis als pdf downloaden. Kijk hier voor alle tests die we met alle generaties X3 hebben gemaakt.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X3 3 3.0i E83 Executive | Youngtimer | Automaat | 6 cilinder | 231 pk | Leer | 18 inch | PDC | Climate control | Cruise control | Sportstuur | Cruise control | Navi | ➡️ BMW 3.0i E83 Executive | Youngtimer | Automaat | 6 cilinder | 231 pk | Leer | 18 inch | PDC | Climate control | Cruise control | Sportstuur | Cruise control | Navi |
- 2004
- 188.868 km

BMW X3 2.5i Executive
- 2004
- 254.360 km

BMW X3 2.5i 192pk 4WD automaat airco/leer/PDC/trekhaak
- 2005
- 118.834 km