Bezoekersaantallen AutoRAI ruim onder 300.000

Beursbabes AutoRAI 2011
Met 270.348 autoliefhebbers heeft de AutoRAI zo'n 45.000 bezoekers meer getrokken dan in 2009, maar beduidend minder dan de editie ervoor. Toen kochten nog 400.000 mensen een kaartje voor het tweejaarlijkse auto-event in Amsterdam. Het moge duidelijk zijn: tijden zijn veranderd.

Binnen de RAI Vereniging werd vanuit gegaan dat met de opzet als vanouds - alle merken weer keurig overzichtelijk bij elkaar - de 300.000 bezoekers zeker haalbaar moest zijn. Dat gebeurde dus niet, en gelet op de reacties op onder meer Autoweek.nl heeft dat niet louter met het mooie weer te maken. Onder meer de kosten voor entree, parkeren en consumpties werden genoemd, het ontbreken van diverse merken, en ook bleek lang niet iedereen duidelijk dat de AutoRAI meer dan een 'grote nationale autoshowroom' was. Vanuit de organisatie is het echter een goed nieuws-show, want over het uiteindelijk aantal heerst kennelijke tevredenheid en bezoekers en exposanten blijken het evenement 'hoog gewaardeerd' te hebben.

Rijke mix

"Twee jaar geleden waren het vooral liefhebbers en nu is het een rijke mix van echte autoliefhebbers en autokopers die een bezoek aan onze stand brengen," aldus woordvoerder Jacques Geijsen van Volkswagen. Ook Sander van den Bey spreekt namens de Nederlandse Ferrari dealers zijn tevredenheid over de beurs uit: "We hebben voldoende leads gegenereerd en zijn blij dat we de nieuwe Ferrari FF hebben kunnen presenteren aan klanten en prospects. Onze deelname is super geweest voor de merkbeleving." PR-manager Jeroen Maas van Opel Nederland gaat zelfs nog verder. "Ik denk dat de organisatoren het juiste recept te pakken hebben en we kunnen wel spreken van een schot in de roos. Het was weer een ouderwetse AutoRAI." En Joost 't Hooft, beursmanager van de AutoRAI: "Uitgaand van de positieve reacties van exposanten en bezoekers durf ik te stellen dat we er met deze editie van AutoRAI in geslaagd zijn de belofte van het grootste autofeest van Nederland in te lossen. We hebben met deze beurseditie het grootste publieksevenement van Nederland weer helemaal terug op de kaart gezet."

Onder de loep

Toch zal het laatste woord er nog niet over gesproken zijn. Er mag dan inmiddels al een datum voor 2013 zijn vastgelegd op de kalender (2 tot en met 14 april), uit reacties van diverse importeurs blijkt dat het event internationaal aan waarde blijft inboeten. Dat betekent dat budgetten die internationaal beschikbaar worden gesteld om op een evenement als de AutoRAI acte de presence te kunnen geven, minder vanzelfsprekend lijken dan ze nu zijn. En als dat dan betekent dat meer merken gaan afhaken en eigen, kleinere events als interessant en ook betaalbaar alternatief gaan zien, het einde zoek is. Zo komt Nissan in juni met een eigen event in vermoedelijk Rotterdam en gaat Toyota iets dergelijks in het najaar organiseren.
De RAI Vereniging heeft in elk geval twee jaar om de formule van AutoRAI nog 'ns goed onder de loep te nemen.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.