Better Place stopt in VS en Australië
Better Place zal z'n statutaire hoofdkantoor verhuizen van Palo Alto, Californië, naar Tel Aviv in thuisland Israël. Deze verhuizing maakt deel uit van het herstelplan van Better Place, maar vormt toch een knauw in het prestige en de wereldwijde plannen die het koesterde. Het besluit van Better Place de activiteiten in de Verenigde Staten af te bouwen, komt niet uit de lucht vallen; een samenwerking met de gemeente San Francisco, dat onder meer een elektrische taxi-project op de luchthaven behelsde, vergelijkbaar met dat hier in Nederland op Schiphol, mislukte. En er gaat definitief een streep door de plannen om een netwerk van laadstations op te tuigen langs de westkust van de VS.
Down Under
In Australië gaat het Better Place evenmin voor de wind. Down Under had het bedrijf bedacht een netwerk van laadpunten uit te rollen in de grote steden. Dit plan wordt al in de kiem gesmoord doordat er geen animo voor bestaat. Er blijken geen auto's te zijn die gebruik kunnen van het netwerk. De enige auto die dit wel kan dankzij z'n verwisselbare accupakket, de Renault Fluence, is nog niet leverbaar op de Australische markt. Renault presenteert het model daar pas volgend jaar, en da's een lelijke streep door de rekening van Better Place. Over het voornemen van het bedrijf om zelf elektrische auto's met verwisselbare accu's te ontwikkelen, samen met GM Holden, bestaat nog veel onduidelijkheid.
Z'n heil zoekt Better Place nu op thuismarkt Israël en in Denemarken. De verkoop van elektrische auto's trekt in die markten aan, en de bouwer van laad- en wisselstations voor accu's ziet dus goede mogelijkheden z'n netwerk er uit te breiden.
In Nederland is Better Place betrokken bij een project voor elektrische taxi's op de luchthaven van Schiphol. Een batterijwisselstation bedient er Renault Fluence Z.E.-taxi's. De opschorting van de activiteiten op de Noord-Amerikaanse en Australische markt heeft geen gevolgen voor die in Nederland, aldus Jelle Vastert van het Nederlandse Better Place-team. "De Nederlandse markt blijft interessant voor ons. De pilot met de taxi's op Schiphol is een belangrijk onderdeel van onze toekomstplannen, waarin we een landelijk dekkend netwerk laad- en wisselstations willen realiseren", vervolgt hij. Volgens Vastert verloopt de pilot voor alle partijen naar tevredenheid. "Inmiddels is er met tien Fluences al bijna 250.000 gereden km gereden en zijn er meer dan 6.000 taxiritten verzorgd door 10 Fluences. We ontvangen positieve berichten van de deelnemende taxibedrijven. Dit sterkt ons in de gedachte dat we een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het toenemen van het elektrisch rijden in Nederland", concludeert Vastert.