Bentley Flying Spur vernieuwd: grootste nieuws is stekkerkracht
Geheel volgens verwachting
De Bentley Flying Spur is vernieuwd. Hoewel Bentley spreekt over een geheel nieuwe Flying Spur gaat het om een uiterst subtiele facelift. Het grootste nieuws zit onder de herkenbare koets.
Sommige auto's zijn al zo indrukwekkend, dat er niet heel veel aan hoeft te veranderen. De Bentley Flying Spur hoort volgens velen ook in die categorie thuis. Dan is er goed nieuws: Bentley heeft 'm vernieuwd zonder daarbij een geheel nieuw recept te volgen. Althans, qua uiterlijk is de verandering van een subtiele aard. We zien iets gewijzigd bumperwerk, maar verder zijn er eigenlijk geen noemenswaardige veranderingen. In het interieur blijft het ook grotendeels bij het bekende. Wel zijn er nieuwe stiksels volgens Bentley en passen de stoelen zich naar wens automatisch aan op het postuur van degene die erop zit. Het infotainment is ook vernieuwd; voortaan staan er diverse apps met een druk op de knop tot je beschikking.
Het grootste nieuws bij de vernieuwde Flying Spur is, zoals eerder al aangekondigd, de komst van een (van Porsche bekende) plug-in hybride aandrijflijn. De W12 is niet meer en daarvoor in de plaats is er nu een 4.0 twinturbo-V8 die samenwerkt met een elektromotor. Met een systeemvermogen van 782 pk en maximum koppel van 1.000 Nm overtreft die de uitgaande W12 met respectievelijk 123 pk en 100 Nm. Wat je ermee kan? Nou, bijvoorbeeld in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten. Ook kun je er tot 76 km volledig elektrisch mee rijden. In elektrische modus heb je 190 pk en 450 Nm tot je beschikking en kun je hooguit 140 km/h rijden. Bijladen gaat met 11 kW.
Bentley Flying Spur
Hoewel je een Bentley Flying Spur nooit koopt om er als een gek mee te gaan scheuren, moet het - zoals een Bentley betaamt - wel kunnen. Er is werk van gemaakt om het onderstel zo goed mogelijk om te laten gaan met de toch behoorlijk logge koets, onder meer dankzij actieve en adaptieve demping. Ook sturen de achterwielen deels mee en op de achterwielen is er ook nog torque vectoring om de krachten zo slim mogelijk te verdelen. Bentley stelt dat in de comfortmodus de vernieuwde Flying Spur nog wat comfortabeler moet zijn dan de uitgaande, terwijl de afstelling in de sportmodus vergelijkbaar is gebleven.
Wat de vernieuwde Bentley Flying Spur gaat kosten, is nog niet bekend. Vanwege zijn deels elektrische aandrijflijn mag je hier in Nederland op een gunstiger prijskaartje rekenen dan eerder nog met de W12.