Bentley Flying Spur krijgt 782 pk, maar geen grote facelift
Subtiel anders, behalve onderhuids
Geen verrassing, maar nu officieel: ook de Bentley Flying Spur Speed krijgt de plug-in hybride-aandrijflijn met 782 pk. Wel verrassend: de uiterlijke wijzigingen blijven bij het vierdeurs broertje van de Continental GT vrij beperkt.
Bij de Bentley Continental GT rept Bentley met fraaie omhaal van woorden over een nieuwe generatie, maar stiekem gaat het om een vrij uitgebreide facelift. Zijn hele middensectie blijft feitelijk ongewijzigd, net als het daarin geplaatste interieur. Voor- en achterkant gaan juist wel danig op de schop en dat is waar de vernieuwingsronde van de tweedeurs modellen verschilt van de aanstaande facelift voor de vierdeurs Flying Spur. Dat weten we, omdat Bentley de auto voor het eerst toont. Het zwart-wit-hoekje laat een Flying Spur met zijn vertrouwde, uit vier delen bestaande koplampen zien, inclusief een ogenschijnlijk nauwelijks gewijzigde grille. Het nieuws zit hem vooral in de luchtinlaat onderin de bumper, die nu wat strakker is getekend. De ronde ‘mistlampen’, die stiekem sensoren zijn voor onder meer de adaptieve cruisecontrol, zijn verdwenen. Dat doet vrezen dat de Flying Spur in de hier niet zichtbare rechterhelft van zijn grille een opvallende sensor krijgt voor de nieuwste generatie veiligheidssystemen, zoals de Continental GT-modellen die ook hebben.
Ten opzichte van de huidige Flying Spur Speed (boven) wijzigt vooral de voorbumper.
Bentley wil het liever helemaal niet over uiterlijkheden hebben, maar deelt ons vooral mede dat de Flying Spur de nieuwe, oppermachtige Ultra Performance Hybrid-aandrijflijn krijgt met 782 pk en 1.000 Nm. Topversie Speed wordt daarbij net als de Continental GT Speed een plug-in hybride met een V8 in plaats van een benzineauto met een W12, maar krijgt er meer dan 150 pk bij. Elektrisch rijden kan tot dik 70 kilometer. Reken in de toekomst ook op andere varianten van de Continental GT én de technisch identieke Flying Spur, ook allemaal plug-in hybrides.
Om te zien wat we kunnen verwachten, volstaat het om een blik op het uitgebreide leveringsgamma van de Porsche Panamera te werpen. Die deelt immers zijn techniek met de Bentley en is gisteren ook aangekondigd met de 782-pk aandrijflijn, die daar in de Turbo S E-Hybrid zit. De Panamera is met dezelfde 4-liter V8 en een stekker eveneens leverbaar als reguliere Turbo met 680 pk, terwijl versies met de 2,9-liter V6 als Panamera 4 of Panamera 4S respectievelijk 470 en 544 pk leveren. Is dat te min voor de Flying Spur? Reken maar van niet: anders dan de Continental GT is ook het model van voor de facelift al leverbaar met plug-in hybridetechniek met een V6.