Back to the Future: Peugeot Oxia

Peugeot Oxio
Peugeot OxioPeugeot OxioPeugeot OxioPeugeot OxioPeugeot Oxio

Concept Cars hebben gewoonlijk een korte carrière. Op de beurzen van Parijs, Genève en Frankfurt verkondigen ze nog optimistisch de automode van de toekomst, waarna ze veelal van het toneel verdwijnen. Maar wat hebben ze achteraf gezien betekend? In deze serie halen we historische studiemodellen opnieuw voor het voetlicht.

Langs de vangrails van Peugeots eigen testbaan nabij Sochaux staat in de herfst van 1988 een groepje autojournalisten ongeduldig te wachten op wat er komen gaat. Ook van de partij is Jean Todt, het opperhoofd van Peugeot Talbot Sport. Toeval? Natuurlijk niet.

Peugeot Sport is in de jaren tachtig oppermachtig met z'n grote kleine rallywagen, de 205 Turbo 16. Hij sleept in Groep B twee wereldtitels in de wacht ('85 en '86) en wint in 1987 in aangepaste vorm de rally Parijs-Dakar. Is dat de auto waarop de verzamelde journalisten wachten? Jean Todt is immers aanwezig, en dat zegt heel veel! Wat niemand nog weet, is dat Todt in het diepste geheim een nieuw autosportplan heeft gesmeed. Hij wil niet alleen in de zandbak (een hoofdrol) spelen, maar tevens op het circuit. Hét circuit: Le Mans!

Van het ene op het andere moment is het gedaan met de rust op de testbaan. Het journaille ziet z'n geduld in vliegende vaart beloond worden: een zilverkleurige bolide, met het postuur van een langeafstandsracer, stuift woest brullend uit een kombocht van het parcours. Wat een prachtige wagen! De Peugeot Oxia oogt doelmatig, als een echte racer, en is toch voorzien van het kenmerkende front van de nieuwe 405. Daarvan stamt ook het onderstel af, al is het van de Turbo 16 4x4, de auto waarmee Ari Vatanen in recordtijd de Pikes Peak bestormde. Maar de experimentele Peugeot Oxia is een circuitwagen, die de mooie taak heeft het publiek alvast warm te maken voor de raceambities van het merk. De Oxia laat over die aspiraties geen enkele twijfel bestaan. De coureur die hem bestuurt, laat het prototype met een krijgshaftige schreeuw het rechte stuk aanvallen.

Afgetekende overwinningen

Als topsnelheid geeft Peugeot maar liefst 347 km/h op. Motorvermogen heeft de Oxia volop: de 2,8-liter PRV-zescilindermotor (uit de Peugeot 505) krijgt van de Franse tuner WM vier nokkenassen, 24 kleppen en twee turbo's. Het levert de Oxia 680 pk op. De 24 kleppen vinden later hun weg naar de serieproductie (Peugeot 605 3.0 24V), maar dan wel bediend door enkele nokkenassen.

Peugeot Talbot Sport gaat drie jaar na de presentatie van de Oxia voor het eerst naar Le Mans. Het gekozen strijdwapen heeft opvallend veel gemeen met de Oxia. Er is nu alleen geen V6-biturbo aan boord, maar een 650 pk sterke, atmosferische 3,5-liter V10, gemodelleerd naar de Formule 1-receptuur van die tijd. De Oxia is nog een opwarmer, want de 905 zet de fans in vuur en vlam. Na het oefenjaar 1991 rijdt de 905 naar afgetekende overwinningen in 1992 (plaats 1 en 3) en 1993 (1-2-3). Het team bewijst het merk Peugeot daarmee een geweldige eer: de Fransen zijn onverslaanbaar geworden in rally's én races.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.