Back to the Future: Mercedes-Benz Auto 2000
Het Duitse ministerie daagde de uitverkoren merken (Audi, Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz) uit om auto's te ontwikkelen die vooral zuiniger zouden zijn dan de modellen die destijds in de showrooms stonden. De vereiste specificaties waren best streng: gewicht 1.250 tot 1.700 kg, laadvermogen 400 kg, verbruik 9,5 l/100 km en plek voor vier volwassenen.
Mercedes-Benz koos binnen de gestelde normen voor een model dat anno 2000 het topsegment van de markt moest verbeelden – volgens traditie hét speelveld van Das Haus. Om de uitdaging in perspectief te zetten: een Mercedes- Benz 380 SE uit 1981 woog al 1.600 kilogram en verstookte elke 100 km zomaar 3 à 4 liter benzine méér dan voor de Auto 2000 was toegestaan.
We hebben het dan over de toen nog verse W126, de in 1979 geïntroduceerde S-klasse. Geen auto waar direct heel veel aan te verbeteren viel. Niet zo vreemd dus, dat de Auto 2000 behoorlijk aan de W126 deed denken. Alleen de achterzijde sprong direct in het oog. Als radicale stijlbreuk met de sedan hadden de ontwerpers een vreemde, transparante huif op het achterdek geparkeerd.
Als je door je wimpers kijkt, zou je een S-klasse met een dergelijk lijnenspel een shooting brake noemen. De vorm was echter puur functioneel: hij gaf de Auto 2000 een zogenaamde 'Kamm-tail', wat staat voor een plotseling kaarsrecht afgesneden staartstuk. Het is een vorm die gunstige aerodynamische eigenschappen oplevert en daarom bijvoorbeeld de actuele Toyota Prius kenmerkt. De Cw-waarde van 0,28 was in 1981 ongekend laag en is dat nog eigenlijk steeds.
Mercedes-Benz gebruikte de Auto 2000 om drie aandrijfconcepten te testen. De eerste was de V8 benzinemotor uit de 380 SE, voorzien van cilinderuitschakeling. Als het kon, liep de V8 op vier pootjes, iets wat nu niet heel bijzonder meer is. Motor nummer twee was een knaap van een diesel: een 3,3-liter zescilinder bi-turbo, waarvoor een verbruik werd gemeld van 7,5 l/100 km bij 120 km/h. Het was een mooie aanzet tot de ontwikkeling van de huidige, zeer snelle diesels. Motor drie was het spectaculairst: een gasturbine. Het concept, dat Jaguar in 2010 van stal haalde voor de C-X75, is nog altijd niet levensvatbaar. Daar heeft zelfs het pionierswerk van het machtige Mercedes-Benz, gesteund door het Duitse ministerie, nog niets aan kunnen veranderen.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC 63 AMG Pakket Adapt. Cruise LED Memory Stoelverw. Camera DAB+ 20''LM
- 2021
- 95.635 km

Mercedes-Benz A-klasse 200 AMG Launch Edit|PANO|SFEER|A35 Pack|BURMESTER
- 2020
- 98.640 km

Mercedes-Benz A-klasse 45 S 4MATIC+ Pano|Keyless|Memory|Burmester|Stoel Koeling & Verwarming | BOM VOL!!!
- 2021
- 41.015 km