Back to Basics: Mercedes-Benz B-klasse

Nemen we een rode of zwarte?

Mercedes-Benz B-klasse back to basics
Mercedes-Benz B-klasse back to basicsMercedes-Benz B-klasse back to basicsMercedes-Benz B-klasse back to basicsMercedes-Benz B-klasse back to basicsMercedes-Benz B-klasse back to basicsMercedes-Benz B-klasse back to basicsMercedes-Benz B-klasse back to basics

Binnenkort sluit onze duurtest-B-klasse zijn periode in de AutoWeek-garage af. Hij is in een halfjaar tijd vele malen voorbijgekomen, behalve op deze plek! Tijd voor een onderzoekje naar de instapversie van deze opgehoogde hatchback, of is het nu echt een MPV?

Mercedes-Benz B 160
€32.565

Na een geheel nieuwe A-klasse volgde al snel deze nieuwe derde generatie B-klasse. Een auto die zich al tijden moeilijk in een hokje laat plaatsen. Hij is bijvoorbeeld niet uitzonderlijk groot of zo slim ingedeeld als een MPV, maar wel veel ruimer dan een normale hatchback, zoals de A-klasse. Hoewel het segment dus een beetje twijfelachtig blijft, is de aanbieding van Mercedes-Benz verder vrij helder. Als B 160 met een vanafprijs van meer dan € 32.000 krijgen we een 109 pk sterke benzinemotor waaraan een handgeschakelde zesbak is gekoppeld. Voor een extra investering van € 1.745 levert Mercedes de B 180 met 136 pk. Dat is het overwegen waard.

Met z'n nieuwe buitenkant neemt de B-klasse nog meer afstand van zijn MPV-genen. Het rechthoekige werd weggegumd en maakt plaats voor meer rondingen. Vooral aan de achterkant zien we dit terug. Het kleurpallet beslaat verschillende tinten, waarbij de meerprijs tot in de duizenden euro’s kan lopen. Wij hebben de keus uit een rode of zwarte basislak. Mercedes monteert zonder extra kosten  16-inch stalen wielen met 10-graats deksels. Als instapper moeten we het wel met halogeenkoplampen doen. Voor ledkoplampen moet je € 1.004 extra neertellen. Binnenin nemen we plaats op stoelen die zijn bekleed met het zogenoemde ‘leder artico’: een stoffen bekleding met lederlook.

Mercedes geeft de B-klasse standaard een batterij aan veiligheidssystemen zoals actieve ‘spoorassistent’, die het geheel netjes binnen de lijntjes houdt,  en ‘Multicollision’-remmen. Op het sportstuur vinden we veel knoppen. Deze zijn deels bedoeld om door de functies van het MBUX-multimediasysteem te scrollen, maar ook voor de standaard cruisecontrol met snelheidslimiet. Het scherm voor het MBUX-systeem op de middenconsole, heeft behoorlijke afmetingen, maar op de instapper is hij met minder technologieën uitgerust. Zo kunnen we eindeloos naar Apple CarPlay of Android Auto (optioneel € 363) blijven zoeken en ook is navigatie niet aanwezig (optioneel € 666). Willen we het scherm achter het stuur laten samenwerken met het exemplaar in de middenconsole, dan kan dat voor € 544. Op de radio heb je naast de AM-  alleen de FM-frequentie, want voor DAB+ moeten we ook dieper in de buidel tasten. Voor een volledig elektrische klimaatbeheersing hoeft dat niet: die is standaard aanwezig. Datzelfde geldt ook voor een achteruitrijcamera met actieve parkeerassistent!

Er zijn verder tal van opties. Voor € 1.385 levert Mercedes een panorama-schuifdak, de trekhaak kost € 968 extra, een automatisch verschuifbare voorstoel € 762 en een elektrisch bedienbare achterklep € 472.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model B 160
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.878

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.332 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk
Maximaal koppel 180 Nm bij 1.375 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.419 mm / 1.796 mm / 1.562 mm
Wielbasis 2.729 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 650 kg
Aanhangermassa geremd 1.300 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 136 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.