Back to Basics: dit zit er (niet) op de basisversie van de nieuwe Peugeot 3008
Zes kleuren voor niets
Alle aandacht ging bij de nieuwe Peugeot 3008 aanvankelijk uit naar de e-3008, ofwel de elektrische versie. De goedkoopste uitvoering van de 3008 is echter ‘gewoon’ een benzinemodel, de (mild-)Hybrid 136 in Allure-trim. Wat heeft die te bieden?
Peugeot 3008 Hybrid 136 e-DSC6 - €41.640
Bijzonder eigenlijk: de nieuwe, 136 pk sterke mild-hybrid-aandrijflijn werd halverwege dit jaar nog in de 'oude' Peugeot 3008 geïntroduceerd, en nu staat de geheel nieuwe 3008 op de prijslijst. Meestal valt de introductie van een nieuwe motor samen met de lancering van een nieuw model, maar kennelijk kon Peugeot daar deze keer niet op wachten. Dat die 1.2 met zijn elektrohulp en een zestraps automaat met dubbele koppeling überhaupt leverbaar is in de nieuwe 3008, schreeuwt Peugeot niet van de daken. Alles lijkt te draaien om de elektrische e-3008, die met accupakketten tot 98 kWh en een rijbereik van maximaal 700 kilometer op papier erg indrukwekkend is.
De elektrische e-3008 is er (met 73 kWh) vanaf €48.190, de mild-hybride heb je al voor €41.640. Best een significant prijsverschil, maar aan de buitenkant zie je daar vrijwel niets van. Uiteraard is er een ander typeplaatje – zonder ‘e’ – en er zijn andere wielen, maar wel in hetzelfde 19-inch-formaat. Interessant: Peugeot noemt zijn wielen naar Europese steden en de getoonde exemplaren heten ‘Breda’. Ook interessant: bij de nieuwe 3008 is iedere beschikbare lakkleur vooralsnog inbegrepen. Je kunt zonder bijbetalen kiezen tussen zes verschillende tinten, die we voor de gelegenheid maar even op een rijtje hebben gezet in de fotogalerij. Wij adviseren het felle ‘Blue Obsession’, maar wie zijn wij?
Als het gaat om uitvoeringen, houdt Peugeot de boel tot op heden lekker overzichtelijk. Zowel de reguliere 3008 als de e-3008 zijn verkrijgbaar als Allure en als GT. De laatste brengt meestal allerlei spoilerrandjes, andere bumpers of zelfs anders gevormde koplampen met zich mee, maar niets van dat alles bij de 3008. De lichtunits zijn voor en achter slechts qua indeling wat anders en de GT draagt op de voorschermen een extra setje Peugeot-logo’s met zich mee, maar daar blijft het wel bij met het uiterlijk vertoon. Anders gezegd: de Allure-koper doet op dit vlak weinig offers.
Aan de binnenzijde komt de koper van een basis-3008 er evenmin bekaaid vanaf. We zien een modieuze schermcombinatie, een gezellig grijs stofje op het dashboard, deels kunstlederen stoelbekleding en climatecontrol met twee zones, terwijl instappen en wegrijden dankzij standaard keyless entry een kleine moeite is. Wat we missen in de basis-3008? Stoelverwarming, navigatie en adaptieve cruisecontrol bijvoorbeeld. Ook voor luxe als adaptief grootlicht, een elektrische achterklep en een draadloze telefoonlader moet je bijbetalen.
De GT biedt ten opzichte van de Allure bovendien mooiere stoelbekleding, en heeft een duidelijk streepje voor op het gebied van infotainment. Zo heeft de duurdere versie grotere schermen, die in dit geval echt achter één grote glasplaat zijn geplaatst. Dat ziet er beslist veel fraaier dan in de Allure, waarbij de twee schermen achter een sterk glimmend, plastic raamwerk zijn weggestopt. Interessant is verder dat alleen de GT standaard de ‘i-toggles’ heeft, een stel configureerbare sneltoetsen op een lager geplaatst, apart schermpje. Bij de instap-308 zitten daar fysieke knoppen voor de climatecontrol, maar bij de 3008 Allure lijkt het gebied simpelweg te zijn ‘afgedopt’ met een zwarte, glimmende strip die je wellicht kunt openen als extra opbergvakje. Ook leuk, maar niet zó leuk. Wie de ‘toggles’ en de mooiere en uitgebreidere schermcombinatie met navigatie wil, hoeft gelukkig niet persé voor de GT te gaan. Peugeot monteert het desgewenst ook op de Allure, al kost dat wel €750 extra.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 3008 Allure 1.2 Hybrid 136 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.120 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.542 mm / 1.895 mm / 1.641 mm |
Wielbasis | 2.739 mm |
Massa leeg | 1.548 kg |
Laadvermogen | 532 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 124 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.2 Hybrid 145 Allure VOORRAAD KORTING
- 2025
- 1 km

Peugeot 3008 1.2 Hybrid 145 Allure Navigation Pack / Seats Pack
- 2025
- 0 km

Peugeot 3008 1.2 Hybrid 145 PK Allure | Bouwjaar 2025 | Automaat | 360 Graden Camera | Dode Hoek Detectie | Navigatie via Telefoon | Keyless Entry | Adaptieve Cruise Control | AGR Stoel | Stoelverwarming | Climate Control | LED Verlichting | 19 Inch Lichtmetalen Velgen |
- 2025
- 3.674 km