AutoWeekend Top 10: vergeten coupés
Gisterochtend was half Nederland in de ban van de met veel bombarie aangekondigde zonsverduistering. Tussen half tien en half elf zouden we in Nederland en België heel even in het duister tasten, maar dichte bewolking gooide op de meeste plaatsen roet in het eten. Toch was de teleurstellende eclipse nog érgens goed voor. Het deed ons denken aan een - bijna vergeten - coupé van Mitsubishi. Tijd om hem en tien lotgenoten weer eens in het zonnetje te zetten.
1. Mitsubishi Eclipse
Hij dankt z'n naam niet aan de verduistering, maar aan - jawel - een racepaard uit de 18e eeuw. De Mitsubishi Eclipse ging in 2011 uit productie, maar had er toen wel al ruim 20 jaar op zitten. In totaal zijn er ruim 900.000 stuks van de band gerold, al is een groot deel daarvan in handen van foute tuners gevallen. In Nederland verdween-ie in 1999 helaas al van het toneel.
2. Ford Cougar
Met de Cougar probeerde Ford eind jaren 90 een aansprekende coupé op de Europese markt te brengen als opvolger van de Probe, maar echt lang hield-ie het niet vol. Z'n rijeigenschappen werden geprezen en ook z'n V6-motor was de moeite waard, maar de consument wilde er niet aan. Hij deelde z'n genen overigens met de Mondeo, waar hij z'n scherpe stuurgedrag van erfde.
3. Opel Calibra
Met de Calibra had Opel in het laatste decenium van de vorige eeuw een vernieuwende en succesvolle sportieveling in huis. De coupé was voor z'n tijd zeer modern vormgegeven en met 2,0-liter turbomotor rap zat. Er wordt al jaren gerept over een terugkeer van de Calibra, maar zo ver is het voorlopig nog niet. Wie een fraai exemplaar zoekt, moet daar even de tijd voor nemen. De McDonald's-brigade heeft het meerendeel te pakken gekregen...
4. Nissan 200 SX (S14)
Halverwege de jaren 90 kwam Nissan met de S14, de opvolger van de S13, niet te verwarren met de 240 SX van het Japanse merk. Hij kreeg een geblazen 2,0-litermotor mee, goed voor 200 pk. In 2000 kreeg-ie een plekje in de geschiedenisboeken.
5. Cadillac Eldorado
Een Amerikaan mag natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje en de keuze is gevallen op de Cadillac Eldorado die halverwege de jaren negentig kortstondig in Nederland leverbaar is geweest en waarvan er een handjevol zijn verkocht. Uiteraard voorzien van een V8, de destijds nieuwe 4,6-liter Northstar om precies te zijn, goed voor 305 pk. Na deze tiende generatie Eldorado hield Cadillac het voor gezien met dit type.
6. Hyundai Scoupé
De Scoupé werd in 1990 geïntroduceerd, maar pas na de facelift van 1992 werd-ie echt interessant. Qua uiterlijk werd de Koreaan een stuk sportiever en ook onder de kap ging de Scoupé erop vooruit. De geblazen 1.5i was goed voor 116 pk, terwijl z'n voorganger het met 84 pk moest doen. De Scoupé werd op zijn beurt in 1996 weer afgelost door de Coupé. Ook in z'n laatste vorm - de Genesis Coupé - is de Koreaan in ons land bijna vergeten.
7. Rover 800 Coupé
Rover had in de jaren 90 een innige band met Honda en zo kon het gebeuren dat de Rover 800 en Honda Legend uit die periode grote onderhuidse gelijkenissen hadden. In het geval van Rover geen slecht gegeven. De 2,7-liter V6 was ook van Japanse makelij en deze exclusieve Euro-Aziaat mag komt zodoende zowel uiterlijk en innerlijk prima voor de dag.
8. Honda Legend Coupé
Grote Honda's hebben het in Nederland traditioneel moeilijk, al geldt dat eigenlijk voor alles wat niet uit Duitsland komt. Maar je kunt er natuurlijk de klok op gelijk zetten dat een coupéversie van zo'n Legend helemaal een exclusieve verschijning zal blijven. Maar reken maar dat het een fijne kar is met zo'n smeuïge 3,2-liter V6 aan boord.
9. Lancia Kappa Coupé
Er zijn van die auto's die dusdanig op je netvlies blijven wringen dat je er nooit helemaal uit komt of ze nou mooi zijn of niet. De Coupé-versie van de Lancia Kappa is daar een uitgelezen voorbeeld van. De wielbasis is eigenlijk te klein, waardoor de verhoudingen net niet kloppen. Maar intrigerend blijft-ie daardoor wel...
10. Mazda MX-3 en MX-6
In de jaren 90 had Mazda met de MX-3 een populaire sportieveling in de gelederen. De 1,6-liter viercilinder was misschien niet zo spannend, maar de 1,8-liter V6 des te meer. Daarmee kwam de MX-3 net boven de 200 km/h uit, maar tuners persten er massaal meer uit. In 1998 doekte Mazda de productielijn op. Kennen we z'n grote broer nog? De aan de Xedos 6 en dus aan de Ford Probe gerelateerde coupé? Als we naar het huidige Mazda kijken dan zou een 6 Coupé als opvolger van de MX-6 helemaal geen gek idee zijn. We blijven hopen.
Er zijn natuurlijk nog veel meer van dit soort muurbloempjes of vergeten beauties te bedenken. Suggesties? Pen ze hieronder neer!