AutoWeekend Top 10: nieuwe dertigers

AutoWeekend Top 10 Dertigers
AutoWeekend Top 10 DertigersAutoWeekend Top 10 DertigersFord Scorpio Koninklijk Huis (foto ANP)AutoWeekend Top 10 DertigersFiat Croma Turbo D.i.d.Peugeot 309 GTIAutoWeekend Top 10 DertigersAutoWeekend Top 10 DertigersAutoWeekend Top 10 DertigersAutoWeekend Top 10 DertigersFerrari 412AutoWeekend Top 10 Dertigers
Zaterdag, lijstjesdag. Elk weekend behandelen we een top-10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom, alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: tien modellen die we dit jaar dertigers kunnen noemen.

Wist je dat het alweer 24 jaar geleden is dat de eerste Opel Astra op de markt kwam? En dat de allereerste Ford Focus ook al in 1998 - 17 kalenderjaren terug - op de weg verscheen? Modellen als de Volkswagen Golf IV, de Ford Puma, de eerste Toyota Prius, Subaru's Forester en de eerste Saab 9-5 zouden dit jaar volgens de wet legaal een biertje mogen kopen in de lokale supermarkt. De tijd vliegt als een dolle voorbij, iets dat helemaal duidelijk wordt met ons volgende - in willekeurige volgorde gesorteerde - tiental: stuk voor stuk modellen die dit jaar liefst dertig jaar geleden werden gepresenteerd!

1. Alfa Romeo 75

In 1985 viel het doek voor de laatste Giulietta, een jaar dat samenviel met de geboorte van opvolger 75. Ermanno Cressoni - die twee jaar eerder de 33 tekende - was verantwoordelijk voor het hoekige, stoere design van de Italiaan. Onder de kap bescheiden viercilinder benzine- en dieselmotoren met als hoogtepunten de 3.0-liter V6 en de 1.8 Turbo. Tot 1992 mocht de 75 het volhouden om een opvolger te vinden in de 155. In Nederland zijn 6.806 exemplaren verkocht.

2. Ford Scorpio

Het grootste dat Ford in de eerste helft van de jaren tachtig te koop had, was de tweede generatie van de Granada. Inmiddels stond de Sierra al in de showroom en naast die destijds zeer modern ogende auto toonde de Granada zich hopeloos verouderd. De designtaal van de Sierra werd toegepast op een nieuwe gigant: de Scorpio. Hij was er als station, als mega-hatchback en natuurlijk als sedan. Het technische hoogtepuntje was toch wel de 2,9-liter V6 met vierwielaandrijving. Een bijpuntsessie in 1992 moest de forse Ford fris houden tot 1994, toen hij werd opgevolgd door de opmerkelijk vormgegeven 'kikkeroog'-Scorpio.

3. Fiat Croma

Tussen 1981 en 1985 had Fiat de Argenta als grote sedan in de aanbieding. Onderhuids werd er het een en ander geleend van de 132 uit de jaren zeventig. Leuk detail: de deuren waren identiek. In 1985 was het toch echt tijd voor nieuwe techniek en een modernere jas. De Croma - een forse hatchback - werd op het Type 4 platform gezet waar ook de Saab 9000, Alfa Romeo 164 en de Lancia Thema op rondgingen. In 1991 werd hij nog even bijgeschaafd om pas in 1996 van de markt te verdwijnen. In 2005 reïncarneerde de Croma als een mix van een hatchback en een station, helaas heeft dat model op weinig fans kunnen rekenen.

4. Peugeot 309

Geboren als Talbot als opvolger voor de Horizon, maar uiteindelijk als Peugeot - door het opheffen van Talbot - als Peugeot 309 op de markt gekomen. De drie- en vijfdeurs hatchback kon mooi het gat opvullen tussen de 205 en 305. In 1989 werd hij gefacelift en Peugeot greep die kans aan om de zestienkleps GTI 16 te presenteren. Met 160 pk een regelrechte gifkikker en fors krachtiger dan de 131 pk sterke achtkleps GTI. Leuk detail: de voorportieren van de 309 zijn uitwisselbaar met de 205. In Nederland heeft Peugeot liefst 51.539 309's aan de man weten te brengen.

5. Seat Malaga

Sinds 1984 had Seat de door Giorgetto Giugiaro getekende Ibiza op de prijslijsten staan. De Malaga - die in 1985 werd gepresenteerd - kon in feite gezien worden als een sedanversie van die Ibiza, al deelde de Malaga meer genen met de Ronda (op zijn beurt weer een Fiat Ritmo). Een kaskraker is het helaas nooit geworden. In ons land heeft Seat 4.191 Malagas weten te slijten. In 1992 kwam opvolger Cordoba - nu met Volkswagen techniek - hem aflossen.

6. Honda Integra

Wie denkt dat de Integra per definitie een coupé van Honda is, moet even met ons mee terug naar 1985. De Japanners presenteerde in het eigen land de Quint Integra, een drie- of vijfdeurs hatchback en een sedan die gewoon als Integra in Europa op de markt verscheen. Wat formaat betreft vulde de van klapkoplampen voorziene Honda het gat op tussen de Civic en de Accord. In 1990 werd de samen met Rover ontwikkelde Concerto (Rover 400) als opvolger gepresenteerd. Leuk detail: de hoekige Integra was in Australië als Rover 416 te koop.

7. Hyundai Pony

Hyundai bouwde hem al in 1975 maar pas in 1979 kregen wij in Nederland de eerste Pony van Hyundai. De achterwielaandrijver werd in 1985 opgevolgd door de door Giorgetto Giugiaro getekende voorwielaangedreven pony. De sedanversie werd eind jaren 80 Excel gedoopt en - na een facelift in 1992 - in 1994 werd de hele reeks vervangen door de nieuwe generatie Excel.

8. Lancia Y10

Het kleine Italiaantje met z'n modieuze zwarte zitvlak was in het thuisland als Autobianchi Y10 te koop, daarbuiten ging hij als Y10/Ypsilon rond. Wat we momenteel 'premium' lijken te noemen, paste Lancia al in de eighties toe op de Y10. Vanbinnen vonden we tapijt en de duurdere uitvoeringen hadden zelfs Alcantara op het dashboard. Een geblazen Y10 Turbo met 86 pk (op nog geen 800 kilo) was tot 1989 leverbaar. Tot liefst 1996 hebben we het hippe stadsrakkertje op de markt gehad, daarna werd hij opgevolgd door de tweede generatie, een auto die gebaseerd was op de Punto.

9. Ferrari 412

De Ferrari 412 begon z'n leven ooit als 365 GT4 2+2 in 1972. De coupé - met sedanachtige looks - werd in 1976 opgevolgd door de 400. De 4.4-liter V12 werd opgeboord tot 4,8 liter en was nu 340 pk sterk. Vanbuiten veranderde er overigens niet zo veel, al werden de drie ronde achterlichtunits vervangen voor twee stuks aan weerszijden van de kont. De 412 kwam in 1985, en verschilde opnieuw slechts op details van z'n voorganger. Onder de kap een grotere V12 en op uiterlijk vlak viel hij te herkennen aan z'n meegespoten bumpers en z'n 'dikkere' bagageruimte. In 1989 viel het doek en een directe opvolger bleef uit. Tot 1992, toen de 456 werd gepresenteerd.

10. Daihatsu Cuore

We sluiten de lijst af met een kleine, overigens zeer succesvolle Japanner. De eerste Cuore - Italiaans voor 'hart' - wordt in 1980 het levenslicht geschonken. In 1985 wordt generatie twee uit de doeken gedaan, opnieuw een kei-car maar ditmaal voor het eerst met een 846 cc grote en 44 pk sterke driepittertje onder de kap, een hele stap met z'n voorganger die het met twee potjes moest doen. Jarenlang was de cuore razendpopulair in het A-segment, maar door de dure yen werden de kleine Daihatsuutjes te prijzig. Tot en met het einde van Daihatsu in 2012 hebben we de Cuore - verspreid over zeven generaties - op de markt gehad. In ons zijn in totaal 66.036 Cuores verkocht.

Lezersreacties (77)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.