AutoWeek Top 50: Volkswagen Phaeton

Megalomaan project gedoemd om te mislukken

Volkswagen Phaeton
Volkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen PhaetonVolkswagen Phaeton concept
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week

Begin deze eeuw, toen nog niemand van Bluemotion had gehoord, wilde Volkswagen nog weleens uit de band springen en 'gekke' auto's bouwen. Een Passat W8 bijvoorbeeld, dat soort prettig gestoorde projecten. Maar toenmalig Volkswagen-topman Ferdinand Piëch was bloedserieus toen hij in 2002 de Phaeton aankondigde als concurrent voor onder meer de 7-serie van BMW en S-klasse van Mercedes.

Een historisch verantwoorde naam moest het kofferdeksel sieren van een auto die volgens de overlevering de hele dag 300 km/h moest kunnen rijden bij een buitentemperatuur van 50 graden, zonder dat de binnentemperatuur afweek van 22 graden. Een interessante eis, aangezien de topsnelheid van de Phaeton netjes op 250 km/h werd begrensd.

Het resulteerde in een auto die objectief bezien heel aardig de concurrentie aan kon met de Audi's, BMW's, Mercedessen en Lexussen van de wereld. De Phaeton was opvallend stil en buitengewoon comfortabel. Aan motorkeuze was er met een veelheid aan zes-, acht-, tien- en twaalfcilinders ook al geen gebrek.

Toch werd het geen succes. De gloednieuwe fabriek in Dresden had een capaciteit van 20.000 auto's per jaar. Na vier jaar waren er slechts 25.000 Phaetons gebouwd. Kennelijk was de klandizie niet bereid om Mercedes-geld neer te leggen voor een auto met hetzelfde logo als bijvoorbeeld een Lupo 3L, hoe goed de Phaeton misschien ook was.

Ondanks de relatieve exclusiviteit bleek de restwaarde al even desastreus als het merkimago, een vroeg exemplaar met zo'n beetje alle opties pik je tegenwoordig op voor minder dan een A-segmenter. Inmiddels heeft de Phaeton twee facelifts gehad en nadert generatie één het einde van z'n illustere maar weinig succesvolle loopbaan. Of er een opvolger komt, is maar zeer de vraag. Piëch is namelijk vertrokken, en buiten hem zitten er kennelijk maar weinig mensen te wachten op een gigantische Volkswagen...

Wat vind jij van de Volkswagen Phaeton? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn geselecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Video

Lezersreacties (157)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.