AutoWeek Top 50: Volkswagen New Beetle

Voor aan het retro-front

Volkswagen New Beetle
Volkswagen New BeetleVolkswagen New BeetleVolkswagen New BeetleVolkswagen New Beetle CabrioletVolkswagen New BeetleVolkswagen New BeetleVolkswagen New Beetle - interieurVolkswagen New Beetle - interieurVolkswagen New BeetleVolkswagen Beetle MY 2015Volkswagen Beetle MY 2015Volkswagen Concept 1Volkswagen Concept 1Volkswagen Concept 1
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week aandacht voor een Volkswagen met een hang naar vervlogen tijden: de New Beetle.

Kijken we naar de laatste momenten van de jaren negentig en het begin van de eeuwwisseling, dan komen we in autoland een hele reeks bijzondere rakkers tegen. De New Mini, Chrysler PT Cruiser, de bijna net zo aparte Chevrolet HHR en de Plymouth Prowler. Vergeten we er dan niet eentje? Jazeker, Volkswagen lanceerde in 1997 (vanaf 1998 in Nederland) namelijk al de New Beetle. Compleet met bloemenvaasje op het dashboard.

Het New Beetle-avontuur begon al in 1994, toen we tijdens de NAIAS in Detroit de Concept One te zien kregen. Het studiemodel gaf al weg wat we een drietal jaren later op de markt zouden zien: een bol model met de motor voorin. Ook de aandrijving verschoof naar de voorzijde van de auto. Grote wielen, losse spatschermen en bijna treeplank-achtige sideskirts: hij had het allemaal.

Voor de op de Golf IV gebaseerde Kever moest behoorlijk in de buidel worden getast, iets wat bij de introductie geen probleem was voor de fans. Maar misschien dat dit het ontbrekende verkoopsucces later in z'n carrière kon verklaren. In 2001 werd de New Beetle opgeruigd en als bizarre RSI gepresenteerd. Met 250 exemplaren was de 224 pk sterke - van een VR6-blok voorziene spoilerbak - behoorlijk gelimiteerd. De tweede generatie New Beetle - nu gewoon Beetle geheten - is alweer even op de markt. Het model is nog altijd als New Beetle te herkennen, maar kreeg een iets 'stoerdere' uitstraling mee. Net als z'n voorganger rolt hij in Mexico van de productielijn

In ons land werd de gereïncarneerde Beetle geen regelrecht succes. Toch is de bijzondere, bolle Duitser in deze top 50 te vinden. Hij ramde een deur open die veel te lang had dichtgezeten. Retro was weer in, getuige de komst van de aan het begin van dit artikel genoemde modellen. Dan zijn we de enigszins op de 2CV lijkende Citroën C3 en de Fiat 500 nog vergeten te noemen.

Wat vind jij van de Volkswagen New Beetle? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.