AutoWeek haalde Dacia Logan als eerste naar Nederland
Duurtester kopen in Duitsland
- Redactie AutoWeek
- 20 jaar terug
We waren de oude Skoda’s en Lada’s net vergeten en toen kwam er uit het oosten een nieuwe budgetknaller: Renault blies zijn Roemeense dochtermerk Dacia nieuw leven in. En de eerste Logan in Nederland … was AutoWeeks duurtester! Begin 2005 haalden we de budgetsedan die al eerder in de Duitse showrooms stond naar ons land.
“Geen enkele andere fabrikant weet een vergelijkbare auto te leveren voor deze prijs. En zelfs in het verwende westen zijn er mensen die goedkoop van A naar B willen. Anders dan de oude Lada’s heeft de Logan relatief moderne techniek aan boord en dat merk je. We vinden dat de auto helemaal niet zo slecht rijdt als gevreesd. Maar compromisvrij is de Logan niet. De rijeigenschappen zijn eerder adequaat dan indrukwekkend en ook qua materiaalgebruik en ergonomie laat je een veer. De Logan blijft waarschijnlijk een auto met een ‘maar’. Goede auto zullen mensen zeggen, voor die prijs ...” Maar daarvan zal lang niet iedereen wakker liggen.
De eerste in Nederland!
Hij is begin 2005 nog niet verkrijgbaar in Nederland en dus gaat Damiaan Hage zelf de boer op bij de Duitse dealers. Basic moet hij zijn, de goedkoopste of de op een na goedkoopste. In Keulen vinden we een 1.4 Ambiance zonder opties (dus ook geen stuurbekrachtiging). €7.500, kom hem maar halen. En zo geschiedde: auto-ambulance, nog wat Nederlandse belastingen (eindprijs €8.851) en de 54-RT-TT in onze Duurtestgarage is de eerste Logan in Nederland. Zelden trok een zo onopvallende auto zoveel bekijks. We reisden er een weekendje mee naar Engeland, en voerden hem voor op voor vergelijkingstesten met de Golf 1.4 (tweedehands of nieuw) en twee Aziatische kleintjes: de Daihatsu Sirion en de Kia Rio. De Dacia geeft ze klop: “Hij kost niks maar dan heb je ook een boel. Hij heeft cult-potentie: je hoeft niet zo nodig en bent daar trots op. Belangrijker: met alle accessoires aan boord is de Dacia nog steeds het goedkoopst.” De Logan volbrengt zijn AutoWeek-missie prima, mede dankzij de betrouwbare Renault-techniek uit eerdere generaties Clio. In hetzelfde jaar hadden we ook de Braziliaanse budgetauto (Fox) van Volkswagen in de duurtestgarage, een confrontatie kon natuurlijk niet uitblijven.
Toch was de Logan nieuw op alle andere manieren. Toen we ons bij Renault in Amsterdam voor de eerste servicebeurt vervoegden, bleek het afwijkende Dacia-chassisnummer niet in te voeren in de Renault-administratie, een uur later bleek dat de eerste Dacia natuurlijk ook de eerste Dacia-beurt kreeg ….
Moeilijk verhaal met een goed einde
Het uiterlijk van de Logan sedan bleef een moeilijk verhaal, al werd juist die no nonsense vierkanten look geprezen door columnist Bas van Putten (de Sandero is vlees noch vis). Goede verkopen scoorde hij niet daarmee. De Logan MCV lag veel prettiger op het netvlies. Je kon al instappen voor minder dan €10.000 en je kon zelfs zitplek zes en zeven aankruisen op de lijst! Met zo ontzettend veel waar voor je geld verdiende Dacia met zijn tweede boreling definitief een plekje op de Nederlandse markt. En verdwenen de kwalitatief beroerde Renault 12 –kopieën die in de jaren 1969 tot en met 2004 (!) met Dacia-embleem werden verkocht (de Dacia 1300) definitief uit het collectieve geheugen van de Nederlanders.