Autoverkoop-top 5: Kia Niro verovert tweede plaats
En in 2025 gaat hij ook al zo lekker
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Denk je aan de American Dream, dan denk je natuurlijk meteen aan Kia. Het merk groeide sinds 1993 van nobody naar marktleider. De compacte en voordelige Picanto heeft daaraan natuurlijk sterk bijgedragen, maar ook grotere en duurdere modellen doen het steeds beter. Zoals de Kia Niro, die vorig jaar fier een tweede plek in de Nederlandse verkoopranglijst claimde. Waar komt dat succes vandaan?
Kia marktleider? Jazeker, in 2024 ging het Koreaanse automerk fier aan kop in de Nederlandse verkopen. Maar liefst 34.980 Kia’s verlieten een dealerfiliaal, tegen 31.012 Volvo’s en 30.829 Toyota’s. Van dit aantal kwam bijna een derde op het conto van de Kia Niro, waarvan niet minder dan 10.914 stuks een eigenaar vonden.
Groot aandeel elektrisch
Het feit dat er niet één Niro bestaat, heeft daaraan ongetwijfeld bijgedragen, want deze cross-over komt er in maar liefst drie versies. Daartussen is er één overeenkomst: er is altijd een elektromotor bij betrokken. Je kunt namelijk kiezen voor een hybride, een plug-in hybride en een volledig elektrische variant. De Nederlandse importeur was zo vriendelijk om de verkopen per versie voor ons uit te splitsen, met een opvallend resultaat. Maar liefst 5.402 nieuwbakken eigenaren kozen voor een volledig elektrische Niro, tegen 4.994 hybride-rijders en 518 PHEV’ers. De EV is dus de belangrijkste variant, terwijl de meeste nieuwe Niro’s nog steeds een verbrandingsmotor onder de kap hebben.
Hybrides winnen in de registratiecijfers nog gemakkelijk van EV's.
Test: liever de elektrische
Welke moet je dan hebben? Dit duivelse dilemma bereikt ook onze duurtestgarage, waarin de Kia Niro Hybrid een paar maanden overnacht. Een fijne metgezel, zo blijkt. Toch rijst de vraag: als geld geen rol speelt, welke moet je dan hebben? Als het op rijden aankomt, slaat de balans duidelijk door naar de Niro EV. “De Niro Hybrid is stil, rustgevend en bij de les, maar kan motorisch op geen enkel vlak tippen aan zijn elektrische equivalent”, zo blijkt. Dat komt wel met een prijs, want als je vergelijkbare uitvoeringen wilt, is de elektrische uitvoering zo’n €10.000 duurder.
Die meerprijs levert niet alleen een soepeler aandrijflijn op, ook als het op algeheel comfort aankomt wint de volledig elektrische variant. “Meer nog dan de Niro Hybrid is de EV een automobiele oase van rust”, ervaren we. “Je vreet er zonder onderbreking van het versnellingsproces in serene rust je kilometers mee. Dat levert de isolatieafdeling van Kia pluspunten op. Het in de bodem geplaatste accupakket lijkt rijgeluiden als gevolg van bijvoorbeeld dwarsrichels nog verder te dempen.” Dat de achteras van de elektrische Niro het soms wat moeilijker heeft, speelt nauwelijks een rol. Geen enkele Niro nodigt uit tot sportiever rijgedrag.
Vuist naar concurrentie
De Kia Niro EV wint weliswaar van de hybride variant, maar ook die laatste heeft genoeg in zijn mars. Dat bewijst hij in een test tegen zijn concurrenten Honda HR-V en Renault Arkana. De conclusie? “Er valt domweg heel weinig op hem aan te merken en dat maakt de Koreaan de overtuigende winnaar.”
Een knappe prestatie voor een merk dat ooit als prijsvechter begon. Om te kijken waar Kia nu staat, vergelijken we ‘onze’ Niro met de Dacia Duster in Hybrid 140-trim. Ook al is de hybride Dacia geen koopje, de hybride Kia Niro kost nog altijd zo’n €8.000 meer. Toch geldt: “Dat de Kia nog duurder is staat vast, maar je voelt wel waarin dat geld is gaan zitten. Bovendien is hij rianter uitgerust. Dat beide modellen niet meer echt 'budget' zijn, is op zich niet erg, alleen vervult de Niro zijn traditionele rol in dit geval toch net even wat beter.”
Dat blijkt ook uit gebruikerservaringen, waarin veruit de meeste gebruikers zich positief uitlaten over hun tweede generatie Kia Niro. De auto is ruim genoeg, zit goed en de aandrijflijn werkt naar verwachting, waarbij het niet uitmaakt welke versie je rijdt. Verbeterpunten: de besturing zou meer feedback mogen geven en sommige Niro EV-rijders krijgen te maken met een ‘zombie-mode’, waarin de auto op geen enkel signaal reageert. Het tijdelijk loskoppelen van de 12V-boordaccu biedt in zo’n geval soelaas.
Kia-storm nog niet voorbij
Autoverkoopcijfers zijn grillig, je merkt direct de overheidssturing en zelfs globale politieke kwesties. Je ziet ook dat Kia een neutrale positie inneemt. Het merk heeft op vrijwel elke vraag een antwoord en komt van relatief onbesproken grond, een combinatie die het merk ook in 2025 een grote voorsprong geeft. Met een marktaandeel van maar liefst 11,14 procent in de Nederlandse verkopen tot nu toe loopt het merk ver voor op nummer twee, Toyota, dat op 6,92 procent blijft steken. De top-drie in ons land bestaat momenteel zelfs volledig uit Kia’s. Met stip op één staat de EV3, gevolgd door de Picanto en de Niro. Pas daarna volgt de Tesla Model Y, die vorig jaar nog de meest gewilde nieuwe auto was. Waarom? Daar komen we volgende week op terug.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro EV Plus 64.8 kWh Head-Up Display | Lederen bekleding | Elek. Stoelverst.
- 2025
- 15 km

Kia Niro EV Plus 64.8 kWh Snel Leverbaar | Schuif/kantel Dak | Electrisch Verstelbare Voorstoelen
- 2025
- 10 km

Kia Niro EV ExecutiveLine 64.8 kWh | Panoramadak | HUD | Adaptive Cruise Control | Stoelkoeling | Memory | Harman/Kardon | Camera | Stoel-, Stuur- en Achterbankverwarming |
- 2024
- 14.146 km