Autoverkoop januari dik 8 procent in de plus
Januari is daarmee de eerste maand sinds mei 2014 waarin de verkoop van nieuwe auto's boven het niveau van dezelfde maand in het voorafgaande jaar uitsteekt. Niettemin is het peil in januari 2015 matig wanneer de verkoopcijfers in de eerste maand van het jaar over een wat langere periode worden bezien. In het verleden werden in januari – vanwege het vermeende voordeel van het 'nieuwe bouwjaar'- steevast tussen 60 duizend en 80 duizend nieuwe auto's geregistreerd.
Sinds enkele jaren versobert de overheid haar fiscale stimuleringsmaatregelen echter steeds per 1 januari, wat leidt tot een verschuiving van registraties naar het voorliggende (vierde) kwartaal. AUMACON-directeur Clem Dickmann: "Dit effect neemt gaandeweg wel iets in kracht af, aangezien veel consumenten beter voorbereid en voorgelicht zijn en niet meer tot het allerlaatste moment wachten met de aanschaf of lease van een fiscaalgunstige auto."
Voor het gehele jaar 2015 gaat bureau AUMACON uit van een lichte toename van het over-all verkoopniveau. Daarbinnen wordt alsnog een sterke vraagtoename verwacht naar plug-inhybride-auto's. Volgend jaar gaat de bijtelling voor deze toch al wat duurdere plug-ins naar 15 procent. Dit jaar is dat nog zeven procent.
Hybride-auto's zonder stekker gaan in 2016 veelal van 14 naar 21 procent bijtelling. "Aangezien veel zakelijke rijders zich primair door de bijtellinghoogte laten leiden, zal in 2016 de belangstelling voor hybride-auto's sterk achteruit gaan."
Volkswagen leverde in januari opvallend veel auto's af. Het merk behaalde zelfs bijna 20 procent marktaandeel. Het top5-rijtje zag er als volgt uit: 1. Volkswagen (9.197 stuks, marktaandeel 19,2%), 2. Renault (4.450/9,3%), 3. Peugeot (3.561/7,4%), 4. Toyota (2.822/5,9%) en 5. Ford (2.578/5,4%).
De populairste modellen in januari waren: 1. Volkswagen Up (2.979 stuks), 2. Volkswagen Polo (2.535), 3. Volkswagen Golf (2.145), 4. Renault Clio (1.805) en 5. Peugeot 108 (1.576).
Meer verkoopcijfers op www.dealersupportnet.nl.