Auto’s met vijfcilinder waren altijd al dun gezaaid
Roffelen door de jaren heen
Alleen enkele snelle Audi’s met RS-badge kun je nog met vijfcilinder krijgen maar eigenlijk is de vijfcilinder altijd dun gezaaid geweest. Met hun kenmerkende roffel herken je ze daarentegen uit duizenden. We zetten zeven bekendere en minder bekende auto’s met vijfcilinder voor je op een rijtje waarbij we vooral auto's aanstippen waarmee het vijfcilindertijdperk voor het betreffende merk of concern begon. Want dit zijn uiteraard niet alle vijfcilinders die er ooit geweest zijn!
Mercedes-Benz 300D (1976)
De bij 80 pk piekende atmosferische drieliter vijfcilinder voorkamerdieselmotor geeft de Mercedes-Benz W123 een topsnelheid van 148 km/h. Vier jaar later krijgt alleen de stationwagon een turbovariant die 165 km/h aantikt. Ook van voorganger 'Strich 8' had je al een vijfcilinder diesel, de 240D 3.0.
Audi 100 5E (1978)
Voor hogere prestaties in de 100 geeft Audi de 1,6 liter viercilinder uit de 80 een extra cilinder mee. Voorzien van mechanische benzine-inspuiting levert de 2,1 liter vijfcilinder in de Audi 100 5E 136 pk. Het was het begin van het vijfcilindertijdperk bij Audi dat tot op de dag van vandaag duurt.
Acura Vigor (1991)
De Honda Vigor (in Amerika bekend als de Acura Vigor) vult het gat tussen de Accord en de Legend. Naar keuze is hij leverbaar met een 2,0 of een 2,5 liter vijfcilinderlijnmotor.
Volvo 850 (1992)
Om publiciteit te genereren doet Volvo in 1994 met twee 850’s mee aan het Brits toerwagenkampioen, om precies te zijn met twee stationwagons. Winnen doen de vijfcilinders niet, maar de aandacht is maximaal.
Fiat Coupé (1996)
In 1996 vervangen de tweeliter vijfcilinders (een atmosferische en een turboversie) in de Fiat Coupé de viercilinders met datzelfde slagvolume. De vijfcilinders maken deel uit van een modulaire motorfamilie die ook dieselvarianten kent.
Volkswagen Golf V5 (1997)
Waar de meeste vijfpitters de cilinders doorgaans keurig op een rijtje hebben, komt Volkswagen in 1997 met een V-opstelling. Het is een geamputeerde variant van de VR6 die je gezien zijn kleine blokhoek van 15 graden amper een V-motor mag noemen. Onder meer de Golf, Bora en Passat kregen 'm.
Land Rover Discovery Td5 (1998)
Land Rover vervangt in 1998 de viercilinder Tdi door de Td5, wat niet geheel verrassend staat voor een turbodiesel met vijfcilinders. De oude Tdi voldoet niet meer aan de nieuwe Euronorm .Volkswagen claimt prompt de lettercombinatie TDI.