Autodealers zien winst flink kelderen

Nieuwverkoop valt tegen

Opel dealer

Het gaat autodealers in ons land niet zo voor de wind. De winst is behoorlijk ingezakt en dat heeft onder meer te maken met de tanende verkoop van nieuwe auto's.

Nederlandse autodealers boekten in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld 34,1 procent minder winst dan vorig jaar in die periode. Dat bericht de Bovag. De omzet steeg echter wel, met 6,03 procent. Dat de winst zo inzakt terwijl de omzet is gestegen, komt volgens de Bovag door de tegenvallende verkoop van nieuwe auto's en tegelijkertijd stijgende kosten. "De markt trekt zich verder terug, terwijl de kosten blijven stijgen. De prijzen van onderdelen en arbeidsloon worden sterk beïnvloed door inflatie en de kosten voor werkkapitaal en voorraden nemen toe door de hoge rente. Daarnaast blijven ook huisvestings- en automatiseringskosten stijgen. Al met al een ware kostengolf, waardoor het netto resultaat elk kwartaal verder onder druk komt te staan”, aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

Gemiddeld is de omzet uit de verkoop van nieuwe auto's met zo'n twee ton gedaald per dealer. Het is een steeds grotere uitdaging om nieuwe auto's te verkopen. Dat komt volgens de Bovag onder meer door de gestegen prijzen. Ook speelt het vervallen van diverse meer betaalbare compacte modellen in het private-leaseaanbod mee. De onzekerheid over de toekomst van elektrisch rijden, terwijl er veel elektrisch aanbod is, helpt ook niet mee.

Occasions en werkplaatsen

Autodealers zijn voor een belangrijk deel aangewezen op de verkoop van occasions om geld binnen te halen. De occasionverkoop zorgde bij dealers gemiddeld voor 12,6 procent meer omzet dan vorig jaar, met een gemiddelde prijs van €18.919 per occasion. Die prijs lag vorig jaar weliswaar nog een fractie hoger, maar dat maakt het verschil niet. De Kroon: "We zien een duidelijke trend: de dealer wordt steeds afhankelijker van de occasionverkoop. Tegenover elke nieuw gefactureerde auto staan inmiddels 1,46 gebruikte auto’s. Deze transacties zijn echter volatiel en kostenintensief." De aangetrokken verkoop van gebruikte auto's is duidelijk niet genoeg gebleken om de tegenvallende verkoop van nieuwe auto's te compenseren.

Werkplaatsen kunnen de omzetdaling bij de nieuwverkoop nog wat verder dempen. Die zagen namelijk een omzetstijging van 23,7 procent. De onderdelenverkoop doet ook nog een duit in het zakje; dat zorgde gemiddeld per dealer voor €170.000 meer omzet dan vorig jaar. Tegelijkertijd kampen werkplaatsen ook met gestegen kosten, waardoor er onder aan de streep niet per se meer winst overblijft.

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.