AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi R8 V12 TDI: oppassen voor je oprit
21
Audi presenteert in Detroit de R8 V12 TDI, een studiemodel van een dieselende supersportwagen met een trekkracht van maar liefst duizend Newtonmeter. Dat laat – op z'n minst – de nodige ruimte voor levendige fantasie. Moet een toekomstige eigenaar straks non-stop een stel stratenmakers achter z'n Audi R8 V12 TDI laten rijden, omdat hij bij ieder stoplichtsprintje de tegels uit de straat rukt?
Dat gaat wel wat ver natuurlijk, maar het is een feit dat Audi een opvallende zet doet door een diesel in haar supersporter te lepelen. Op zich niets nieuws voor de Duitsers, aangezien ze natuurlijk de nodige ervaring hebben met sportieve dieselauto's. Zo is de motor in de R8 V12 TDI Concept een directe afgeleide van de dieselkrachtbron die furore maakte in de R10, de tweevoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans.
Een echte purist zou kunnen betwijfelen of een dieselmotor wel in een sportauto hoort, maar de cijfers van de V12 TDI zal de kritiek waarschijnlijk snel doen verstommen. Met een vermogen van 500 pk kom je immers behoorlijk goed voor de dag tussen benzinegestookte sportievelingen. En dan natuurlijk dat koppel van maar liefst 1000 Nm bij 1.750 toeren per minuut! Dat is enorm, want een auto als de Lamborghini Murciélago LP640 blijft bijvoorbeeld steken op 660 Nm. De R8 V12 TDI heeft een handgeschakelde zesbak en uiteraard vierwielaandrijving. Bij vol gas zorgt al dit geweld voor een sprint van 0 naar 100 in 4,2 seconden, terwijl de topsnelheid 'ruim boven 300 kilometer per uur' ligt.
Ook opvallend: ondanks z'n dikke motor voldoet de R8 V12 TDI Concept al wel aan de strenge Euro 6-emissie-eisen, die pas in 2014 van kracht zijn. Deze R8 stoot bijvoorbeeld een stuk minder fijnstof uit door de toepassing van AdBlue-technologie. Het glazen dak van de concept-car is overigens meer dan zomaar een geintje: het is meteen een stiekeme hint naar het uiterlijk van de R8 Targa, die begin 2009 op de markt verschijnt. Audi gaat de productieversie van de V12 TDI-motor bouwen in het Hongaarse Gyor. In september komt de motor in de Q7 te liggen. Of de R8 de motor ook krijgt, hangt af van de reacties op Detroit.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen