AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi R8 GT3 verkent leefomgeving
71
Waar anders dan op de Nürburgring test Audi de R8 voor het GT3-kampioenschap? Het circuit is immers de natuurlijk habitat van deze auto. Deze racer heeft al een V10 aan boord en dat betekent dat de straatversie met tiencilinder niet meer lang op zich laat wachten.
Niemand minder dan Le Mans-winnaar Frank Biela zit hier achter het stuur van de Audi R8 GT3. Een speciale race-uitvoering die alleen op het circuit wordt ingezet. Op het moment maakt hij zijn testronden op de Nürburgring. Onze spionagefotograaf is er van overtuigd dat hij een V10 hoort ronken als de racer voorbij scheert. Deze R8 heeft meer dan 500 pk onder zijn motorkap. De V10 is gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. Bijzonder is dat de GT3 achterwielaandrijving heeft in plaats van quattro, want vierwielaandrijving is niet toegestaan in het GT3-kampioenschap.
Het FIA GT-kampioenschap kent vier onderverdelingen. In de GT1-klasse rijden de volwaardigste raceauto's rond en naarmate het nummer van de klasse hoger wordt, begint een deelnemende auto steeds meer op een straatauto te lijken. Dat deze R8 GT3 een V10 aan boord heeft, betekent dus dat we zeer binnenkort ook een straat-R8 kunnen verwachten met tien cilinders.