Audi Q8 e-tron edition Dakar: de echte stofzuiger

65 mm opgehoogd

Audi Q8 E-tron edition Dakar
Audi Q8 E-tron edition DakarAudi Q8 E-tron edition DakarAudi Q8 E-tron edition DakarAudi Q8 E-tron edition DakarAudi Q8 E-tron edition DakarAudi Q8 E-tron edition Dakar

Op dit moment is de Dakar Rally onderweg, en Audi zet zijn deelname luister bij met een speciale versie voor de huis-, tuin- en keuken rallycoureur: de Audi Q8 e-tron edition Dakar. Een special met dikke banden en extra bodemvrijheid.

In het bestuur van het VW-concern zit kennelijk iemand met een passie voor offroad. Want vorig jaar kwam Porsche al met de 911 Dakar en Lamborghini met de Sterrato. Allebei sportwagens die behalve asfalt en curbstones ineens gravel en zand lusten. Een haast onwaarschijnlijke combinatie. Deze Q8 edition Dakar is op dezelfde leest geschoeid. Hoewel de auto van zichzelf een SUV-achtige lijn en Quattro vierwielaandrijving heeft, is hij alleen al vanwege zijn gewicht geen echte terreinauto. Bovendien zit het accupakket dichter bij de grond dan je op basis van het uiterlijk zou denken. Geen ruige terreinauto dus.

Imperiaal standaard

Maar Carlos Sainz senior is aan het werk in een speciaal voor deze rally gebouwde Audi, de RS Q e-tron. Juist deze rally en deze auto vormden de inspiratie voor deze ruige Q8 e-tron. Aan de basis staat een Q8 55 e-tron. Het uiterlijk kreeg een vergelijkbare behandeling als de Porsche 911 Dakar en de Lamborghini Sterrato. Dakdragers en een imperiaal zijn dus standaard. 

Aan de aandrijflijn met twee elektromotoren werd niets veranderd, aan het 106-kWh batterijpakket ook niet, maar aan de luchtvering des te meer. Zo staat de Dakar-versie 65 mm hoger, waardoor hij een bodemvrijheid heeft van 22 cm en een doorwaaddiepte van 30 cm. De luchtvering werd speciaal afgestemd voor offroad rijden. 

De extra hoogte is er altijd als je offroad rijdt, maar bij rechtuit rijden op de gewone weg wordt de auto geleidelijk verlaagd. Bij 85 km/h gaan de eerste 15 mm van die extra 65 eraf. Bij 100 km/h nog eens 17 mm en bij 120 km/h weer 13 mm. Het is immers de bedoeling dat hij gewoon bruikbaar is in een 'normaal' bestaan.

Ruige banden

Het allerbelangrijkste in het terrein zijn natuurlijk de banden. Die maken direct contact met de ondergrond en dus komt de editon Dakar op ruige General Grabber AT3-banden, die geschikt zijn voor allerlei ondergronden als zand, modder, gravel en sneeuw. Het speciale profiel zorgt ervoor dat er geen troep in de groeven blijft zitten en je volop grip hebt. En hoewel de banden geschikt zijn voor gebruik op de normale weg, levert Audi bij de Dakar-serie een extra set zomerbanden op 20-inch wielen. 

Meer Dakar bij Audi?

Denkt Audi dat Nederland ruig genoeg is om die Dakar-e-tron naar ons toe te halen? Dat is nog even de vraag, waarop we hopelijk binnenkort antwoord hebben. Audi bouwt 99 exemplaren in een speciale wrap, die is geïnspireerd op de echte Dakar-auto. In het persbericht laat Audi nog doorschemeren dat wanneer zo’n Dakar-sausje in de smaak valt, er misschien wel 'edition Dakars' komen van andere modellen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.