Audi Q7 begint eindelijk aan nieuwe generatie - Vooruitblik
Langverwachte aflossing
De huidige Audi Q7 is een van de oudste nieuwe auto’s die je kunt kopen. Alweer bijna tien jaar geleden kwam hij op de markt. Maar nu is het dan toch echt tijd voor een nieuwe Q7. Op verschillende manieren vaart die een andere koers.
Highlights Audi Q7
- Eigenzinniger gelijnd
- Hier altijd met stekker
- Flink elektrisch rijbereik
Grote SUV’s gaan vaak lang mee. Denk bijvoorbeeld aan de Volvo XC90, die nu al voor de tweede generatie de tien jaar voorbij gaat. De vorige Mercedes-Benz G-klasse spande helemaal de kroon en ook de Land Rover Defender kon er wat van, maar dat waren sowieso terreinbeulen van een andere soort. De Audi Q7 heeft met voornoemde hoogpotigen vooral gemeen dat hij een behoorlijk lange adem heeft. De huidige (tweede) generatie van de Q7 draait al bijna tien jaar mee. De eerste Q7 hield het ongeveer net zo lang vol. Net als toen houdt het na ongeveer een decennium wel op, want de derde generatie dient zich aan.
Eigenzinniger
We hebben de auto al voorbij zien rollen met een laag camouflageplakkers erop. Toch was het voor onze illustrator weer een koud kunstje om de nieuwkomer in beeld te brengen. Hij werd daarbij geholpen door de al onthulde nieuwe Audi A5 en de al vaak gespotte nieuwe A7, want het is duidelijk dat hun ontwerptaal voor een deel gehanteerd is voor de Audi Q7. De Q7 wordt de hoge broer van de A7 en dat zie je vooral aan de achterkant. Net als bij de A7 tref je daar een soort boemerangvormige achterlichten. Uiteraard zijn die visueel met elkaar verbonden door een streep ledverlichting over de achterklep. Aan de voorkant van de Audi Q7 gaat het er wat eigenzinniger aan toe. De smalle verlichting bovenaan de neus maakt de Q7 weliswaar duidelijk herkenbaar als Audi, maar extravaganter zijn de lampen die een verdieping lager ondergebracht zijn in zwarte vlakken naast de forse grille.

Audi Q7 (Illustratie: Larson).
Met zijn behoorlijk veranderde uiterlijk suggereert de nieuwe Q7 dat er ook onderhuids vrijwel niets bij het oude is gebleven. Toch is het aannemelijk dat de Q7 op een doorontwikkeld MLB-platform staat. Maar dat betekent niet dat het op technisch vlak allemaal gelijk blijft. Integendeel, we rekenen onder meer op een aanzienlijk groter elektrisch rijbereik voor de plug-in hybrides. Waar de Audi Q7 met stekker het nu volledig elektrisch niet veel verder schopt dan zo’n 84 km, gaan we er vanuit dat de nieuwe Q7 de 100 km voorbij gaat. Verder mag je rekenen op hogere laadsnelheden. De Volkswagen Group heeft immers al plug-ins die met 50 kW bij te laden zijn.
Brandstofkracht
Voor wie geen zin heeft om met een stekker in de weer te gaan, is er slecht nieuws. We verwachten dat Audi in ons land straks alleen Q7’s met een deels elektrische aandrijflijn aanbiedt. Zelfs de machtige SQ7 is straks vermoedelijk een plug-in hybride. De kans is aanwezig dat die opnieuw een V8 als hoofdkrachtbron heeft, al is het dan waarschijnlijk geen diesel meer. Voor de rest van het programma rekenen we op V6-kracht en op viercilinders. De nieuwe Audi Q7 is vrijwel zeker de laatste die nog met verbrandingsmotoren leverbaar is. Als hij opnieuw tien jaar meegaat, is het 2035 als het doek valt. In dat jaar gaat er in de EU waarschijnlijk een streep door de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor.
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q7 60 TFSIe 490pk quattro Pro Line S Competition | Luchtvering | Vierwielbesturing | Panoramadak | Adaptieve Cruise | Stoelverwarming Voor + Achter
- 2025
- 12 km

Audi Q7 3.0 TFSI Quattro Pro Line S 7p Pano Leder Nachtzicht Trekhaak
- 2015
- 147.383 km

Audi Q7 60 TFSIe quattro Competition | Pano dak | Vierwielbesturing |22"| Super Sport | Trekhaak | Camera | B&O |
- 2024
- 19.043 km