Audi Concept C: goed nieuws voor wie huidige Audi's niet mooi vindt (gaat in productie!)

Elektrische sportauto gaat in productie

Audi Concept C
Audi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept CAudi Concept C

Maak kennis met de Audi Concept C: een elektrische sportauto die aanstuurt op een volledig nieuwe designrichting voor Audi. Dat is goed nieuws voor wie om welke reden dan ook niet gecharmeerd is van de huidige vormgeving van Audi's. Maar er is meer. De Concept C gaat namelijk ook in productie en lijkt daarmee in één klap zowel de TT als de R8 op te gaan volgen.

Highlights Audi Concept C

  • Elektrische sportauto gaat in productie
  • Introduceert strakke, rustigere designtaal...
  • ...inclusief totaal nieuw familiegezicht voor Audi

Audi heeft door de jaren heel wat modellen gevoerd die qua vormgeving de handen van velen op elkaar kregen. Ook wat studiemodellen betreft heeft Audi heel wat zwaargewichten in zijn portfolio zitten. Van de Avus Quattro tot de Nuvolari en van de Rosemeyer Concept tot de TT Concepts van midden jaren negentig. Het zou zomaar kunnen dat deze Audi Concept C aan dat rijtje conceptuele grootheden wordt toegevoegd. Om meerdere redenen is hij namelijk behoorlijk relevant. De Nuvolari Concept uit 2003 introduceerde bij Audi de zogenoemde single frame-grille die het merk decennialang zou toepassen en ook deze Audi Concept C introduceert een voor Audi compleet nieuw gezicht. Daar gaan we.

Invloeden: derde generatie Audi A6 en Auto Union

De Audi Concept C is een volledig elektrische sportauto met twee zitplaatsen. Het is feitelijk een coupé en cabriolet ineen. Het is namelijk een auto met een stalen klapdak, maar dan wel een die er met gesloten dak uitziet alsof hij zo is ontworpen. Van opzij bezien doet de elektrische showauto - waarvan Audi nauwelijks specificaties vrijgeeft - met gesloten dak zelfs enigszins denken aan deze conceptauto uit 2010. De designinvloeden van andere modellen zijn echter evident. Zo laten ook de TT en de R8 er duidelijk hun sporen in na, evenals de derde generatie Audi A6 (C6) en... een bijna negentig jaar oude raceauto.

Audi Concept C

Onthoud dit nieuwe gezicht (en de opzet van de verlichting) goed!

Kijk maar eens goed naar het front van deze Audi Concept C. Daar heeft Audi zich niet alleen door de genoemde A6, maar ook door de Auto Union Type C uit 1936 laten inspireren. Die link komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, Audi is immers een voortvloeisel van Auto Union (en DKW, Horch en Wanderer). Ook de genoemde Rosemeyer Concept - die op zijn beurt de A6 (C6) beïnvloedde - is door die auto geïnspireerd. Hoe dan ook: het ontwerp van dit front met relatief smalle maar hoge grille moet je goed onthouden. Audi benadrukt namelijk dat dit het nieuwe familiegezicht van het merk wordt. Daarmee is een nieuw tijdperk aangebroken, een tijdperk waarin de single frame-grille na decennia trouwe dienst met pensioen mag. Let ook even op de opzet van de koplampen en achterlichten. Die zijn stuk voor stuk opgebouwd uit vier 'segmenten' en ook dat gaat het design van Audi de komende jaren bepalen.

De rust is terug

Vind je de huidige interieurs van Audi te druk? Ook dan hebben we je tekstueel troost te bieden. De Audi Concept C heeft een eenvoudig, rustig ogend interieur dat voornamelijk uit geometrische vormen is opgebouwd. Ook dát is een voorpoefje van wat Audi de komende jaren of misschien wel decennia in zijn modellen toe zal passen. Audi benadrukt dat de materialen fraai zijn én Audi-waardig aanvoelen. Hoewel we heel wat aanraakgevoelige knoppen (met haptische feedback) waarnemen, zijn er ook daadwerkelijk fysieke knoppen in de Concept C te vinden. Audi spreekt van een interieur dat een 'verfijnde, warme' maar ook 'technologisch geavanceerde' sfeer creëert. Dat laten we aan de toekijker. Ook interessant is het infotainmentscherm. Dat meet 10,4 inch en laat zich met een druk op de knop wegklappen. 'Verlegen technologie', noemt Audi dat gekscherend.

Massimo Frascella, Chief Creative Officer bij Audi, windt er geen doekjes om. "Deze visie is noodzakelijk om Audi weer écht onderscheidend te maken." Volgens Frascella zit de Concept C vanaf nu in elk besluit dat er genomen wordt. "We noemen hem dan ook The Radical Next". De creatieve topman vergelijkt de Concept C met de TT en benadrukt daarmee hoe belangrijk de auto voor het merk is. "We brengen helderheid door alles terug te brengen naar de essentie. We leven in een wereld waarin bijna alles overdreven is of wordt. Het gevaar jezelf te verliezen is groter dan ooit."

Audi Concept C

Vanbinnen strak, overzichtelijk en zonder teveel poespas.

Techniek

Wat er zich allemaal onder de aluminium koets afspeelt is minder relevant. Audi besteedt daar tekstueel dan ook weinig aandacht aan. Toch weten we er het een en ander over. Zo staat de Concept C - en de productieversie dus vast ook - op een platform met 800 volt-boordspanning. Het accupakket is zo centraal mogelijk in de basis geplaatst, wat de gewichtsverdeling enigszins richting die van een auto met middenmotor moet duwen. Dat klinkt veelbelovend voor de rijervaring. Het feit dat de carrosserie van aluminium is vervaardigd, houdt het gewicht met 1.690 kilo relatief beperkt. De Concept C is 4,52 meter lang, 1,97 meter breed en slechts 1,28 meter hoog. De wielbasis bedraagt op een haar na 2,57 meter. Wat afmetingen betreft hebben we hier dan ook te maken met een auto die tussen de laatste TT en R8 invalt. Zo positioneert Audi hem dan ook.

Productie!

De Audi Concept C luidt een nieuwe designperiode in voor Audi, maar is niet alleen daarom relevant. De auto zelf blikt namelijk ook vooruit op een daadwerkelijk productiemodel. Die gaat eind 2027 in productie. Je moet er dus nog wel even op wachten. Goed nieuws voor wie warm wordt bij het zien van deze concept-car: er belooft veel van over te blijven. Volgens Audi is de Concept C zo'n 80 tot 90 procent gelijk aan de uiteindelijke productieversie en zie je van een afstand van zo'n 50 meter nauwelijks verschillen tussen het studiemodel en de productieversie. Ook interessant: als de auto er eenmaal is, is het de eerste Audi met een stalen klapdak. Al met al lijkt Audi een opvolger te hebben gevonden voor zowel de TT als R8. Een elektrische, welteverstaan.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.