Audi bouwt supersedan met 16 cilinders na 90 jaar nu toch!

Beter laat dan nooit

Audi Schnellwagen/Type 52
Audi Schnellwagen/Type 52Audi Schnellwagen/Type 52Audi Schnellwagen/Type 52Audi Schnellwagen/Type 52Audi Schnellwagen/Type 52Audi Schnellwagen/Type 52Audi Schnellwagen/Type 52Audi Schnellwagen/Type 52Audi Schnellwagen/Type 52

Beter laat dan nooit. Dat lijkt het motto te zijn geweest dat Audi groot aan de muur had hangen, toen het besloot een ruim negentig jaar geleden bedachte maar nooit gebouwde supersedan nu tóch het levenslicht te gunnen. Maak kennis met de Auto Union Type 24, een absoluut monster met vier portieren en zestien cilinders.

Auto Union - dat in 1932 ontstond uit het samensmelten van Audi, DKW, Horch en Wanderer - was in de jaren 30 in de racerij een naam om rekening mee te houden. Een van de zilverkleurige automobiele raketten waarmee Auto Union over de interationale circuits raasde, was de Type A (Type 22), een racer die door ingeschakelde hulp van niemand minder dan Ferdinand Porsche tot stand kwam. Auto Union en Ferdinand Porsche hadden zelfs plannen om met een straatlegale supersedan te komen, een auto die op de eerste papieren werd aangeduid als Schnellsportwagen. In 1934 waren er plannen om een prototype te bouwen, maar dat kwam er nooit. In 1935 werd de stekker uit het project getrokken. Nu - zo'n negentig jaar later - ziet die gelikt gelijnde snelheidsdroom toch het levenslicht.

Audi

Dit is de Auto Union Type 52, een auto die Audi op basis van de originele tekeningen en plannen toch heeft gebouwd. Hij heeft een ladderchassis en een middenmotor. Over die motor gesproken: de complete aandrijflijn is afkomstig van de genoemde Type A/22, maar dan wel in aangepaste vorm. Volgens de oorspronkelijke plannen had het gevaarte een 200 pk en 436 Nm sterke 4.4 zestiencilinder met supercharger moeten krijgen. In dit nu toch gebouwde exemplaar ligt ook een machine met zestien pitten en een supercharger, maar dan een 6 liter groot blok dat 520 pk op de been brengt.

Het gevaarte is 5,39 meter lang, 1,78 meter breed en 1,66 meter hoog. De wielbasis is met 3,32 meter groter dan die van het zo'n negentig jaar bedachte model (3 meter). De reden: Audi kon de motor, bak en de stuurinrichting en ophanging er anders niet volledig inpassen. Ook het wagengewicht ligt met 1.450 kilo hoger dan de 1.300 kilo waar Auto Union en Ferdinand Porsche lang geleden op mikten. De Schnellwagen biedt plaats aan drie inzittenden, twee reservewielen én bagage. De inzittenden zitten met z'n drieën voorin, waarbij de bestuurder op de meer naar voren geplaatste middelste stoel z'n kunsten mag vertonen.

Het blijft uiteraard bij dit ene exemplaar.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (104)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.