Audi A6 e-tron: altijd elektrisch en tot 750 kilometer rijbereik

Als Sportback én als Avant

251 reacties

Video

Van de grote Duitse Drie was Audi het enige merk dat nog geen volledig elektrische limousine in het programma had. Met de komst van de A6 e-tron Sportback en Avant komt daar verandering in. En met een beoogde actieradius van ruim 750 kilometer heeft Audi de bakens verzet. Net als de Q6 e-tron staat ook deze EV op het Premium Platform Electric (PPE), met 800 Volt technologie waarmee snelladen tot 270 kW mogelijk is. De A6 e-tron is vanaf september te bestellen.

In 1982 maakte Audi faam met de voor die tijd uiterst gestroomlijnde Audi 100, die een CW-waarde van 0,30 had. Voor de A6 e-tron is ook alles uit de kast getrokken om hem het beste jongetje van de klas te maken binnen de VW Groep. Met zijn CW-waarde van 0,21 (Sportback, voor de Avant is dat 0,24) schaart hij zich naast windsnijders als de Tesla Model 3 en Mercedes-Benz EQS. We weten allemaal wat voor effect dat heeft op de energieconsumptie, die bij deze twee auto’s zeer laag is. Combineer dat met een accupakket met een bruikbare capaciteit van 94,4 kWh en je hebt een riante actieradius. De Mercedes EQE en BMW i5 hebben er een concurrent bij.

Audi S6 Sportback e-tron.

Een Audi met achterwielaandrijving

Kenden we Audi sinds jaar en dag als een merk met hoofdzakelijk voorwielaangedreven auto’s, vooralsnog start het programma met de achterwielaangedreven Audi A6 e-tron performance met een vermogen van 270 kW/367 pk, een topsnelheid van 210 km/h en een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 5,4 seconden. Als Sportback heeft hij een actieradius van 750 km, voor de Avant is dat 720 km. De S6 is uiteraard een quattro, met een motor op de voor- en achteras. Die zijn samen goed voor 370 kW/503 pk (405 kW/551 pk met launch control) en bezorgen de S6 een topsnelheid van 240 km/h. De spint van 0-100 km/h duurt 3,9 seconden. Als actieradius voor de S6 e-tron Sportback geeft Audi 670 km op, voor de Avant 640 km.

Audi A6 Sportback e-tron.

Elektrische RS6 en versie met kleinere accu in de pijplijn

Later volgt een versie met een accucapaciteit van 79 kWh, als achterwielaandrijver met 210 kW/286 pk en als quattro met 315 kW/429 pk en in het gunstigste geval een actieradius van 610 km. Recuperatie is instelbaar via de peddles aan het stuur of door de pook in B te zetten. Volgens Audi is in 95 procent van de gevallen het rempedaal niet nodig, maar helemaal one-pedal zit er niet in. Naar verwachting zal het programma op termijn nog worden uitgebreide met de RS6 e-tron, waarmee de e-tron GT ineens een concurrent uit eigen huis heeft.

Audi A6 Avant e-tron

Goed geproportioneerd

Maar laten we eerst eens naar het uiterlijk kijken. In 2021 toonde Audi ons de A6 e-tron Concept en een jaar later de Avant op basis daarvan. De uiteindelijke productieversie is behoorlijk trouw gebleven aan dat ontwerp, al oogt de nieuwe A6 e-tron niet meteen als een revolutie naast de huidige A6 Avant. Wél als een goed geproportioneerde auto met bijna BMW-achtige uitstraling. Althans, zoals we dat van BMW gewend waren. De Sportback is compleet nieuw en vervangt de A6 limousine.

Twee laadpoorten

In beide gevallen zien we een hoge taillelijn, aan de achterkant geprononceerde wielkasten en aan de onderkant van de flanken een brede kunststof lijst die de positie van het accupakket symboliseert. Verder valt op dat de klep van de laadpoort erg groot is. Bij de Avant loopt deze zelfs door tot in de raamlijst. De A6 (en S6) heeft aan twee kanten een laadpoort. Aan de bestuurderskant voor Type 2 en CCS, aan de passagierskant alleen Type 2. Exacte maten hebben we nog niet. Audi laat weten dat de A6 e-tron ongeveer net zo groot is als de huidige A6.

Verlicht Audi-logo aan de achterkant

De S6 onderscheidt zich door aluminium elementen in het front en aan de achterkant en door zijn aluminium buitenspiegels. Hij staat op 20-inchwielen, de A6 gaat op een maatje kleiner de deur uit. Als we het over de buitenkant hebben, kunnen we niet om de verlichting heen. Aan de voorkant bestaat de verlichting uit twee delen. Aan de bovenkant zien we de configureerbare dagrijlampen. De hoofdverlichting is opgenomen in het zwarte deel van het front en valt daardoor niet meteen op. Aan de achterkant vanzelfsprekend ook led, inclusief een doorlopende lichtbalk en een verlicht merklogo in het midden. Kies je voor het pakket Tech Pro, dan heb je zelfs oled. Dat is in staat om achteropkomend verkeer te waarschuwen in de vorm van kleine driehoeken of fellere verlichting, mocht iemand de auto te dicht naderen. Dit werkt deels via car-to-x-communicatie.

Audi S6 Avant e-tron

Android Automotive

Het interieur lijkt veel op dat van de A5 die we hier onlangs voorstelden. De digitalisering zet hier verder door, zonder mee te gaan in de hype van een gigantisch scherm in het midden. Als bestuurder kijk je uit op een gebogen, panoramisch display dat als het ware om je heen gebouwd zit. Het bestaat uit een 11,9-inch groot scherm direct achter het stuur dat optisch één geheel vormt met het 14,5-inch grote scherm centraal op het dashboard. Het systeem draait op Android Automotive en wordt via over-the-air updates (OTA) constant geactualiseerd. Aan de passagierszijde zien we nóg een scherm, dat meet 10,9 inch en is optioneel leverbaar. Tijdens het rijden is dit voor de bestuurder niet afleesbaar. Het interieur zelf is met oog voor detail en smaakvol vormgegeven, bestaat uit prachtige materialen en vormt daarmee een heerlijke werkplek. De Nederlander Mattijs van Tuijl is verantwoordelijk voor dit concept en de uitwerking ervan.

Interieur Audi A6 Avant e-tron

Minder bagageruimte dan voorheen

De A6 en S6 zijn leverbaar met een panoramadak met een digitaal gordijn. Met een druk op de knop kun je het laten variëren van transparant tot ondoorzichtig en dat dan op verschillende manieren. Pluspunt van dat glasdak is meer hoofdruimte, we merkten dat de Sportback op dat vlak geen maatstaf vormt. In de Avant heb je een paar centimeter meer in de hoogte. De inhoud van de bagageruimte weten we wel: 502 liter voor beide carrosserievarianten, bij de huidige A6 sedan is dat 530 liter en 565 liter voor de Avant. In het vooronder vind je nog een kleine frunk met een inhoud van 27 liter. Hij is te openen door even met je hand boven het logo te bewegen.

Audi S6 Avant e-tron
Audi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi A6 e-tronAudi A6 e-tronAudi A6 e-tronAudi A6 e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Sportback e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi A6 Avant e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Sportback e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tronAudi S6 Avant e-tron

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (251)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.