Audi 100 Quattro reed zelf tegen skischans op: en die kabel dan?

Gesprek met man die reed

Audi 100 Quattro skischans

De oudere lezers kunnen zich het tv-spotje waarbij een Audi tegen een skischans op reed vast nog wel herinneren. Was het allemaal echt, of hebben ze vals gespeeld? Zelden hebben autokenners zo gediscussieerd over een dertig seconden durend filmpje als over de Audi-reclame uit 1986. Met daarin de quattro-vierwielaandrijving in de hoofdrol. Rest de vraag: reed de auto helemaal zelf de Finse skischans op, of kreeg hij daarbij toch een beetje hulp? Onze collega’s van AutoBild spraken met de man die de auto indertijd reed.

Bij het evenement ter ere van veertig jaar Audi Sport Quattro kunnen we Harald Demuth (73) om opheldering vragen. De tweevoudig Duits rallykampioen en skischansoverwinnaar bestuurde de auto indertijd.

Na 38 jaar kun je het eerlijk toegeven: is er vals gespeeld?

“Nee. We hebben alleen de banden vervangen. Het waren in de handel verkrijgbare spikebanden uit Finland. Met conventionele winterbanden zouden we niet ver zijn gekomen.”

Hoe kwam de Audi 100 eigenlijk op de skischans?

“Met behulp van een hijskraan. Onze rode Audi 100 CS moest 19 meter omhoog worden getild en hij moest in totaal 47 meter klimmen op een helling van 37,5 graden, dat is meer dan 80 procent.”

Was je bang?

“Niet bang, maar ik had wel respect voor de schans. Voor we met het team naar Finland gingen, heb ik een testpoging gedaan op de Rettenbach-gletsjer in Sölden, waar het ongeveer net zo steil is als op de skischans.”

Audi 100 CS Quattro die de skischans op klautert.

We zien heel even een kabel in de reclame. Werd de Audi echt niet omhoog getrokken?

“Nee, dat was echt niet zo. De kabel was er alleen voor de veiligheid. We hadden drie noodsystemen geïnstalleerd. Ten eerste was er de kabel. Als de Audi naar beneden zou glijden, zou hij worden opgevangen door de kabel. Voor het geval dat de kabel vastgevroren zou zijn, had ik samen met Audi-monteur Florian von Schmidt-Pauli een soort vork onder de auto bedacht die zich vast zou grijpen in het ijs als de auto naar beneden zou glijden. En er was ook een veiligheidsnet onderaan de skischans geplaatst, dat met een beetje met sneeuw was bedekt voor de video-opname.”

Dus met de veiligheid zat het wel snor?

“Nou, ja, soort van. Ingolstadt had twee identieke rode Audi 100 CS quattro‘s gestuurd voor het geval dat een van de auto‘s zou crashen. (Lachend) Maar dan hadden ze ook een andere chauffeur moeten sturen.”

Hoe vaak ben je de heuvel op gereden?

“Zo uit mijn hoofd waren het dertien pogingen. De eerste keer stopte ik de Audi halverwege de skischans, je moet immers eerst even wennen. De cameramannen moesten ook experimenteren met verschillende instellingen. Er was bijvoorbeeld één dappere cameraman die me vanuit de helikopter filmde, op niet meer dan twee meter naast de schans. Als er een windvlaag was geweest, had dat dramatisch kunnen aflopen.”

Hoe wist je wanneer je boven zou zijn?

“Dat was lastig, je kijkt de hele tijd naar de lucht. Maar ik had een kleine markering aan de linkerkant van de trapleuning laten plaatsen in de vorm van een stukje tape.”

Dus het was een leuk avontuur?

“Nee, het was meer een eer om te doen. Bij een avontuur weet je nooit hoe het afloopt. De stuntscènes voor de film ‘Manta, Manta’, die ik vijf jaar na de Audi-commercial heb opgenomen, waren eerder avontuurlijk.”

Harald Demuth in de jaren 80.

Harald Demuth  (2 juli 1950) was fabrieks- en testcoureur bij Audi vanaf 1979 en won het Duitse rallykampioenschap in een Audi Quattro in 1982 en 1984. In 1986 reed hij met een tornadorode Audi 100 CS quattro (kenteken: IN-T 335) met een 2,3-liter vijfcilindermotor, een vermogen van 136 pk en een 5-versnellingsbak dertien keer de 37,5 graden steile Pitkävuori-skischans in Kaipola (Finland) op. Het reclamefilmpje voor de bioscopen was 66 seconden lang, voor tv werd hij ingekort tot 30 seconden. Demuth neemt vandaag de dag nog steeds plaats achter het stuur voor Audi Tradition

Signalement

Merk Audi
Model 100 CS 2.2 Quattro
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 33.158

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.226 cc
Maximaal vermogen 101 kW / 138 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 188 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.792 mm / 1.814 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.687 mm
Massa leeg 0 kg
Banden185/70HR14Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.