Aston Martin Vanquish met middenmotor geschrapt
Verrassend is anders
In 2019 riep Aston Martin dat het maar liefst drie verschillende supercars-met-middenmotor zou introduceren, maar vier jaar later haalde alleen de knotsgekke Valkyrie het productiestadium. En drie zullen het er überhaupt niet worden, zo weten we nu, want de 'Vanquish Vision' komt niet tot wasdom.
De Britse journalisten van Autocar spraken tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco met Aston Martin-baas Lawrence Stroll en ontwaarden zodoende dat het Aston Martin Vanquish Vision-concept uit 2019 geen vervolg krijgt. De auto moest als 'instap-supercar' van het merk concurrentie gaan bieden aan hybrides als de Ferrari 296 GTB en McLaren Artura, maar Aston Martin kiest er nu voor om dat maar te laten. De Aston Martin Valhalla, een erboven gepositioneerde middenmotor-supercar met meer dan 1.000 pk, staat wel nog steeds op de planning. Die auto maakt gebruik van een hybride-versie van de bekende 4.0 V8 van AMG en kent met twee elektromotoren op de vooras een vergelijkbaar recept als de Ferrari SF90.
De Valhalla komt aanvankelijk alleen als coupé op de markt in een oplage van 999 exemplaren, zo laat Stroll nu weten, maar een definitieve productieversie - of een datum voor de marktintroductie - onthulde hij nog niet. De Aston Martin Valkyrie, de eerste middenmotor-productieauto ooit van het merk, zag inmiddels het levenslicht. De eerste exemplaren van de hyperexoot werden dit jaar op kenteken gezet, zo'n zeven jaar (!) na de onthulling van het concept.
Dit kontje zul je nooit in het echt tegenkomen.