AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Artega: sportauto op VW Polo-formaat
Op de Autosalon van Genève is de Artega GT te zien. Een Duitse sportauto met het formaat van een Volkswagen Polo, dus zo'n vier meter lang. Indrukwekkende namen hebben hun naam verbonden aan de GT.
Op de Autosalon van Genève is de Artega GT te zien. Een Duitse sportauto met het formaat van een Volkswagen Polo, dus zo'n vier meter lang. Indrukwekkende namen hebben hun naam verbonden aan de GT.
De Artega GT is een idee van Klaus Dieter Fers, die directeur is bij Paragon, een toeleverancier van de auto-indrustrie. Om het projectin goede banen te leiden, is de hulp ingeroepen van Karl-Heinz Kalbfell, die eerder directeur was bij Rolls-Royce, Alfa Romeo en Maserati. Voor het ontwerp van de auto tekent niemand minder dan Henrik Fisker – die ooit garant stond voor de ontwerpen van Aston Martin en inmiddels zijn eigen bedrijf is begonnen.
De auto wordt ontwikkeld bij Paragon en als alles volgens plan verloopt worden rond de helft van 2008 de eerste exemplaren afgeleverd. Dan zijn er in elk geval in Duitsland dealers gevonden. De buurlanden van Duitsland volgen daarna snel. Daarna is de VS, Oost-Europa, Japan, Azië en het Middenoosten aan de beurt.
Van de Artega worden vijfhonderd stuks per jaar gebouwd. De lengte van de auto is 3,95 meter. De breedte is met 1,87 fors en hoogte is slechts 1,18 meter. Onder de motorkap ligt een 3,6-liter V6 van de Volkswagen die 300 pk levert. De topsnelheid ligt zo rond de 270 km/u.
Plaats een reactie