Ariel E-Nomad Concept: elektrisch en minder dan 900 kilo

Lichtgewicht pretmachine

Ariel E-Nomad Concept
Ariel E-Nomad ConceptAriel E-Nomad ConceptAriel E-Nomad ConceptAriel E-Nomad ConceptAriel E-Nomad ConceptAriel E-Nomad ConceptAriel E-Nomad ConceptAriel E-Nomad ConceptAriel E-Nomad Concept

Het Engelse Ariel ken je natuurlijk van z'n knotsgekke rijdende buizenframes met veelal veel te sterke benzinemotoren. Heeft Ariel dan ook oog voor elektrische aandrijflijnen? Zéker! Dat bewijst het kleine bedrijf wel door deze Ariel E-Nomad Concept te presenteren.

Ariel is een Engele bedrijf dat van alles bouwt, als het maar licht en snel is. Het bedrijf maakte voornamelijk naam met de Atom, een knotsgek lichtgewicht stukje automobiel vermaak dat enkele jaren geleden zelfs nog met een V8 werd geleverd. Ook kun je bij Ariel aankloppen voor de Nomad, een heftige off-roader die het concept van de Atom vertaald naar wegen náást het asfalt. Die Ariel Nomad heeft momenteel altijd een 300 pk sterke 2.3 viercilinder, een van Ford-afkomstige Ecoboost-machine. Komt er een elektrische Nomad? Dat zou zomaar kunnen. Met deze E-Nomad Concept laat Ariel in ieder geval zien dat het met de gedachte speelt een volledig elektrisch aangedreven Nomad op de markt te brengen.

Ariel E-Nomad

De Ariel E-Nomad Concept heeft een 41 kWh batterij en een 286 pk en 490 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. In slechts 3,4 seconden sprint de elektrische Nomad vanuit stilstand naar een snelheid van 97 km/h (60 mph). Z'n elektrische actieradius: 240 kilometer.

De elektrisch aangedreven levensgenieter legt 896 kilo in de schaal. Daarmee is hij slechts 46 kilo zwaarder dan een reguliere Nomad met benzinemotor. De Engelsen hebben het wagengewicht onder meer laag weten te houden door het koetswerk uit een biocomposiet te vervaardigen dat een kleine 10 procent lichter is dan koolstofvezel. De panelen moeten de E-Nomad net even aerodynamischer maken dan een regulier exemplaar.

Het is overigens niet voor het eerst dat Ariel een elektrisch model op het podium tilt. Zo kwam het in september 2022 al met de Hipercar: een elektrisch aangedreven coupé met een knotsgek uiterlijk en - optioneel - een turbinemotor als range-extender. Gaat de E-Nomad in productie? Dat hangt volgens Ariel af van hoe de auto door het publiek wordt ontvangen.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.